FIS-styret vedtok nytt sikkerhetsgrep etter Kildes skrekkskade
Styret i Det internasjonale ski- og snøbrettforbundet besluttet fredag at det blir påbudt å kjøre med airbag for fartskjørerne i alpinsirkuset neste sesong.
Sport: Vedtaket, som bekreftes av FIS, ble løftet opp allerede på alpinkomiteens møte i slovenske Portorož i vår. Det er imidlertid styret som endelig kan vedta endringen. Den formaliteten falt på plass fredag.
Selv om airbag-løsningene nå blir obligatoriske, kan det innvilges unntak av de nasjonale særforbundene i tilfeller der utstyret ikke passer til en utøver. Slike unntak må begrunnes i at airbagen «begrenser bevegelsen på en måte som ikke er trygg».
– Innføringen av airbags er en del av en bredere tilnærming (til utøvernes sikkerhet) som involverer alle faktorer som kan minimere risikoen for alvorlige skader: Fra kunnskap knyttet til værforhold og løypeoppsett til utstyr som kuttsikkert undertøy og smartere bindinger, sier FIS-generalsekretær Michel Vion i en uttalelse.
Aleksander Aamodt Kilde var blant dem det gikk hardest utover. Nordmannen smalt i sikkerhetsnettet i Wengen og pådro seg blant annet et svært stygt og potensielt karrieretruende kutt i leggen.
I etterkant har han også slitt med en gjenstridig skulderskade.
Airbag-løsningene som nå skal benyttes av alle ble opprinnelig utviklet for motorsykkelførere, men er redesignet for å være tilpasset alpinister. Et intrikat system av sensorer kommuniserer med en GPS-enhet 1000 ganger i sekundet, og avdekker når en utøver er i ferd med å krasje. Da aktiveres kollisjonsputen.
Målet ble da beskrevet som å gjøre slikt tøy obligatorisk om ett år.
I et intervju med NTB i mai uttrykte den norske landslagsalpinisten Adrian Smiseth Sejersted skepsis til grepene som nå tas.
– For meg personlig betyr det veldig lite. Jeg har som alle andre hatt mulighet til å kjøre med airbag og kuttsikkert de siste årene, men det har ikke vært viktig nok for meg til å bry meg, sa han den gangen.
Sejersted ba i stedet alpintoppene i FIS vurdere fartsdresser som slipper inn mer luft. Det pekte han på som et enkelt tiltak for å få ned farten og redusere skaderisikoen.
En rekke toppalpinister pådro seg alvorlige skader sist vinter. Det skapte et fornyet fokus på sikkerheten til utøverne.
Etter vårmøtet i slovenske Portorož kom i tillegg FIS med en sterk oppfordring til utøverne om å bruke kuttsikkert undertøy fra og med denne sesongen.
(©NTB)