Menu
Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj fikk prøvesitte et F-16-fly i Danmark søndag 20. august. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix via AP / NTB

F-16 er en seier og utfordring for Ukraina: – Det blir ingen parademarsj

Ukraina får endelig F-16-flyene de har ønsket seg. Men det er slett ikke sikkert at de vil seire mot Russlands flyvåpen.

Av NTB | 25.08.2023 06:34:39

Politikk: Spørsmålet om Ukraina skal få F-16-fly av Nato-land har skapt hodebry i lang tid. Nå har de første landene lovet å gi fly, og de første kan komme til Ukraina allerede i år.

Torsdag varslet Jonas Gahr Støre (Ap) i Kyiv at også Norge gir F-16-fly til Ukraina.

Det kan imidlertid ta lang tid før flyene kan bli tatt i bruk – og det er uvisst om de først og fremst kan være et defensivt våpen, eller om Ukraina kan ta dem i bruk for å tvinge russerne ut av okkuperte områder.

I tillegg er det ikke sikkert hvordan F-16-flyene kommer til å stå seg i møte med russiske fly.

– Russland har mistet en relativt mindre andel av sine kampfly enn Ukraina. De har fortsatt avanserte kampfly som er av samme generasjon og til dels er vesentlig nyere enn de F-16 Ukraina er forespeilet, sier førsteamanuensis Lars Peder Haga ved Luftkrigsskolen til NTB.

– Russlands bakkebaserte luftvern er også farlig for F-16, og det vil ikke være noen parademarsj for et relativt lite antall eldre F-16 å håndtere trusselen russisk luftvern og kampfly utgjør, sier Haga.

Det er uklart hvor mange F-16-fly Ukraina til slutt kommer til å få, men det er blitt antydet at det kan bli opp mot 100. Det betyr ikke at det kommer til å være 100 toppmoderne F-16-fly i aksjon i ukrainsk luftrom samtidig.

– Kampfly er vedlikeholdskrevende, slik at en andel fly til enhver tid vil stå på bakken for vedlikehold. Det hjelper ikke at flyene som Ukraina ligger an til å få i første omgang, er svært gamle, sier Haga.

Han sier at en tommelfingerregel er at det er bra hvis 60 prosent eller mer av en kampflypark er tilgjengelig til operasjoner.

– For Ukrainas del vil selvfølgelig skader og tap fra kamp og angrep på flybaser være med på å gjøre det enda mer krevende å opprettholde tilgjengelighet på fly, sier han.

Haga påpeker at Ukraina også fortsatt trenger luftvern. Det skytes opp uhorvelige mengder luftvernraketter for å beskytte Ukraina mot russiske rakettangrep.

– Å erstatte den beskyttelsen bakkebasert luftvern gir med kampfly, er ikke realistisk. Det er altså fortsatt svært viktig at Ukraina får tilført luftvernsystemer og ammunisjon til disse, sier Haga.

– I første omgang vil de nok mest kunne fungere som forsvarsvåpen. Defensive operasjoner er det som er minst komplisert å gjennomføre for Ukraina, og kampfly kan komplementere bakkebasert luftvern i å beskytte landet mot krysserraketter og enveis angrepsdroner, sier Haga.

– På sikt, når Ukraina mestrer flere våpen og taktikker, kan de kanskje også brukes til å vinne luftkontroll i begrensede områder og slik støtte ukrainske operasjoner for å befri okkupert territorium. Det er i det hele tatt våpen og taktikk som avgjør om en F-16 er et forsvars- eller angrepsvåpen, de er i utgangspunktet flerbruksfly, sier han.

Men F-16-flyene er ikke bare en erstatning, men en oppgradering, understreker Gareth Jennings i det britiske etterretningsselskapet Jennings.

– Radarene og våpensystemene gjør det til mer av en match for SU-35-flyene og de andre flyene til Russland, sier han ifølge AFP.

Forsvarsforsker Ivan Klyszcz ved Det internasjonale senteret for forsvar og sikkerhet i Estland sier at det blir en stor oppgave å gjøre ukrainske piloter klare til å ta i bruk F-16-flyene.

– Selv om ukrainske styrker har overprestert på trening og utført oppgaver raskere enn ventet, er dette skremmende, sier han.

Han understreker at flybasene og vedlikeholdssentrene for F-16 kommer til å være prioriterte mål for russiske angrep.

Han sier det er avgjørende at kampflykoalisjonen får gjennomført et godt utdanningsprogram. Norge bidrar blant annet med opplæring i Danmark. I tillegg trenger Ukraina evne til å vedlikeholde og reparere flyene, noe som krever mye ressurser.

Et annet spørsmål er i hvor stor grad kampflyene kan bli brukt til offensiver. Det ligger lenger fram i tid, mener Haga.

Jurij Ignat, talsperson for Ukrainas luftvåpen, har sagt at landet trenger 128 kampfly for å erstatte landets aldrende flyflåte.