Menu
Elektriske Nissan-biler produseres på løpende bånd i Sunderland i Storbritannia. Disse kan nå selges tollfritt i EU i tre år til. Foto: AP / NTB

EU med ny batteripakke: Over 35 milliarder kroner i støtte

De neste tre årene setter EU av 3 milliarder euro til å støtte batteriproduksjon i Europa. Samtidig snur EU-kommisjonen om elbil-import fra britene.

Av NTB | 06.12.2023 15:09:41

Batteripakken skal finansieres gjennom EUs innovasjonsfond, opplyser EU-kommisjonens visepresident Maros Sefcovic på en pressekonferanse onsdag.

Samtidig gjør kommisjonen helomvending og foreslår å utsette innføringen av en ny tollsats for elbiler som importeres fra Storbritannia i samme periode.

Slike biler går ofte på batterier fra land utenfor EU, som Kina, og tollen skulle egentlig begynne å gjelde fra neste år i tråd med opptrappingsplanen i Brexit-avtalen.

Kommisjonen har vegret seg for å utsette, men lot seg til slutt overbevise av bilindustrien. Fra den kanten har det vært påpekt at siden bilbatterier enn så lenge er umulige å få tak i på det europeiske markedet, vil den nye tollen gjøre elbiler uforholdsmessig dyre.

Også i Norge satses det stort på produksjon av bilbatterier eller batterimaterialer. Men EUs opprinnelsesregler kan bety at biler med for stor andel av norskproduserte deler blir omfattet av de nye tollreglene, som altså skal gjelde fra 2027.

Ifølge Energi og Klima skapte brexit en spesiell batterifloke, nemlig at norske batterier etter 2027 ikke kan monteres i elbiler produsert i Storbritannia eller EU, dersom disse skal selges tollfritt i EU og de britiske øyer.

Sefcovic sier at onsdagens forslag ikke kommer til å løse opp i floken.

– Dette er et forslag som skal bidra til å løse problemer for EU og britisk industri. Når det gjelder Norges spesielle situasjon, er det noe vi må håndtere separat, sier han.

(©NTB)

Flere nyheter: