Connect with us

Lokalt

Aldersgrenser for sosiale medier sendes på EØS-høring

Et nytt lovforslag om aldersgrense til 1. januar året en fyller 16 år for bruk av sosiale medier for Stortinget i år. Regjeringen sender nå loven på EØS-høring. Et nytt lovforslag om aldersgrense til 1. januar året en fyller 16 år for bruk av sosiale medier for Stortinget i år. Regjeringen sender nå loven på EØS-høring.

Publisert

den

Regjeringen vil ha aldersgrense på 16 år for bruk av sosiale medier. Forslaget sendes nå på høring i EØS. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Et nytt lovforslag om aldersgrense til 1. januar året en fyller 16 år for bruk av sosiale medier for Stortinget i år. Regjeringen sender nå loven på EØS-høring.

Innenriks: – Aldersgrense for bruk av sosiale medier er en viktig del av Arbeiderpartiregjeringens arbeid med å trygge barns digitale hverdag. Lovforslaget sendes nå på EØS-høring, målet er å legge fram loven for Stortinget innen året er omme, sier barne- og familieminister Lene Vågslid (Ap) i en pressemelding.

Forslag til nye lover eller forskrifter som inneholder regler for informasjonssamfunnstjenester, må sendes på høring til Esa, EU-kommisjonen og de andre EØS-landene for å forhindre handelshindringer.

Høringen tar normalt tre måneder, ifølge Vågslid.

Regjeringen ønsker en nasjonal aldersgrense til året man fyller 16 år for bruk av sosiale medier, der selskapene selv er ansvarlige for å verifisere brukernes alder.

Annonse

(©NTB)

Live
Neste
Spilles
Forrige