Menu
FOTO: Statens Vegvesen

Tre selskap konkurrerer om den store Rogfast-kontrakten

Tre leverandører er prekvalifisert til å konkurrere om å bygge den siste store E39 Rogfast-kontrakten (E02 Kvitsøy).

Av Egil M Solberg | 27.09.2023 09:15:03

Rogfast: Statens vegvesen har kunngjort at JV Implenia Norge AS/Stangeland Maskin, NCC Norge AS, og Skanska Norge AS er de tre kvalifiserte leverandørene.

Dette er en del av prosessen for å velge en entreprenør til å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel, som går fra Bokn i nord til Randaberg i sør.

E02-prosjektet omfatter en toløpstunnel, tekniske bygg, ventilasjonssjakter, broer, en stor fylling i sjø som skal bli til næringsareal, og fullføring av innredning av Kvitsøytunnelen. Denne kontrakten er en viktig del av Rogfast-prosjektet, som er planlagt å åpne i 2033.

Fristen for første tilbud er 20. desember 2023, og kontraktsigneringen forventes å skje i april 2024, dersom alt går etter planen.

Flere nyheter: