Haugaland kraft felt i Elklagenemnda
31 strømkunder har seiret over Haugaland Kraft i Elklagenemnda. Nemnda ber kraftselskapet om å kompensere kundene.
Samfunn: Det var sommeren 2022 at kundene inngikk fastprisavtaler for strøm gjennom Haugaland Krafts nettsider.
Senere oppdaget kundene at selskapet ikke hadde opplyst dem om retten til å angre kjøpet på en «klar og forståelig måte», melder Haugesunds avis.
Angreretten gir forbrukere en 14-dagers frist, men dersom nødvendig informasjon ikke gis før avtalen inngås, kan fristen forlenges med opptil 12 måneder.
Tilsynet presiserer at det ikke er tilstrekkelig å lenke til et angreskjema, og at opplysningene må leveres gjennom et «varig medium,» som en e-post eller SMS, for å oppfylle lovens krav. Haugaland Kraft ble derfor pålagt av nemnda å kompensere de 31 kundene for manglende informasjon om angreretten, skriver avisa.