Ukraina prøver ut ny svartehavsrute for korneksport
En «korridor» via bulgarsk og rumensk farvann i Svartehavet kan være løsningen for ukrainsk korneksport. – Håpefullt for Ukraina og verden, sier en analytiker.
Økonomi og næringsliv: Lasteskipet Aroyat, med palauisk flagg, forlot fredag havna Tjornomorsk på vei til Egypt. Det bekrefter Ukrainas visestatsminister Oleksander Kubrakov på X.
Skipet skal seile gjennom en «korridor» som unngår internasjonalt farvann og går via områder kontrollert av Nato-medlemmene Bulgaria og Romania. Deretter skal fartøyet passere Bosporosstredet mellom Svartehavet og Middelhavet.
Den første seilingen gjennom denne korridoren var det noe mindre lasteskipet Resilient Africa, som torsdag ankom Istanbul med 3000 tonn korn, og skal videre til Asia.
– Dette er en veldig håpefull utvikling, både for Ukraina og for verden, sier analytikeren Charlotta Rodhe.
– Å få ut korn fra Ukraina via Svartehavet er både viktig for Ukrainas økonomi og mottakerlandene, sier Rohde, som er nestleder for svenske Centrum för Östeuropastudier.
– Det gjelder særlig land i Asia, Afrika og Midtøsten som påvirkes veldig negativt fordi denne usikkerheten påvirker matprisene, sier hun.
Russland trakk seg fra kornavtalen i slutten av juli. Siden har de over flere uker gjennomført hyppige angrep mot ukrainske havner og infrastrukturen for landets korneksport.
Så langt har de imidlertid ikke rettet noen angrep langs den nye kornkorridoren. Mesteparten av den går gjennom Nato-kontrollert farvann.
I midten av september ble et landgangsfartøy og en angrepsubåt i Kilo-klassen ødelagt da de lå i tørrdokk i Sevastopol. Fredag sto Svartehavsflåtens hovedkvarter i byen i brann etter å ha blitt truffet av en krysserrakett.
Ukraina har lyktes med å uthule mye av Russlands overtak til havs, og angriper nå også sjømål inne i russisk farvann, skrev Wall Street Journal tidligere i uka,
På grunn av ukrainske sjømålsraketter og minefelt tør ikke russiske marinefartøy lenger ta seg inn i den nordvestlige delen av Svartehavet, skriver avisa. Den viser til at en rekke vellykkede ukrainske angrep den siste tiden viser at de ikke kan operere trygt i noen del av Svartehavet lenger.
Den russiske marinen er i en vanskelig posisjon i Svartehavet fordi Nato-landet Tyrkia, som kontrollerer Bosporos-stredet, ikke vil slippe russiske marinefartøy inn. Dermed har Russland begrensede muligheter til å forsterke flåtestyrken.
– Et par faktorer kommer til å påvirke vurderingene deres, sier James O’Brien, som leder utenriksdepartementets sanksjonskontor i Washington.
– Ukraina har allerede klart å få noen skip ut via territorialt farvann, sier han.
O’Brien påpeker videre at Russland også påvirkes av økte forsikringskostnader som følge av egne angrep på ukrainske skip. Denne regningen må også betales i Moskva.
– I løpet av de nærmeste ukene tror jeg den russiske ideen om at de ville dra fordel av å trekke seg fra kornavtalen, vil endre seg, sier O’Brien.
Ytterligere tre fartøy med til sammen 127.000 tonn korn og jernmalm om bord står klare, skriver Kubrakov på X/Twitter.
Ukraina har gjennomført en rekke angrep mot den russiske Svartehavsflåten siden det russiske flaggskipet Moskva ble senket av ukrainske raketter i april 2022. Angrepene med droner og raketter er den siste tiden blitt trappet kraftig opp.
Amerikanske myndigheter spår at Russlands påvirkningskraft på ukrainsk korneksport vil svekkes i tiden som kommer.