Menu
Mediebedriftenes Landsforening (MBL) vurderer et søksmål mot den amerikanske sosiale medier-giganten Meta for svindel-annonser som utgir seg for å være artikler i norske medier. Foto: Skjermdump fra Meta / Mediebedriftenes Landsforening / Handout / NTB

Norske medier vil saksøke Facebook-eier Meta

Falske annonser fremstilt som nyhetssaker om kjendiser har florert i sosiale medier i årevis. Nå vil norske mediehus gå til sak mot Facebook-eier Meta.

Av NTB | 04.12.2025 16:09:40

Kultur og underholdning: Torsdag vedtok styret i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) at det skal vurderes et søksmål mot den amerikanske sosiale medier-giganten Meta.

Bakgrunnen er svindelannonser som ser ut som nyhetssaker, ofte om kjendiser som har tjent penger på bitcoin. Disse finner du for eksempel på Facebook.

Klikker du deg inn, dukker det opp falske artikler på nettsider som utgir seg for å være nettaviser. «Artiklene» forteller ofte om kjendiser som har tjent penger på ulike måter, og som prøver å lure deg til å gjøre det samme, ifølge MBLs fagsjef Geir Engen.

– Vi mener at Meta har et ansvar for ikke å tilrettelegge for svindel som de vet foregår. Og vi mener at de gjør for lite i dag, sier Engen til NTB.

Han sier at hensikten med et eventuelt søksmål er at Meta skal rydde opp, og at annonsene skal opphøre. Fagsjefen peker på tre hovedgrunner til at MBL vil gå til sak:

– Merkevaren vår skal ikke misbrukes. Profiler skal ikke misbrukes. Og folk skal ikke bli svindlet. Enkelt og greit.

NTB har bedt Meta om en kommentar, men så langt ikke fått svar.

Publisistorganisasjonen Utgiverna, som består av SVT, SR, UR TV4, Sveriges Tidsskrifter og Tidningsutgiverna, mener at såkalte bløffannonser på Facebook «utnytter mediehus og journalister», skrev organisasjonen i en debattartikkel i Svenska Dagbladet torsdag 27. november.

Reuters meldte nylig at 10 prosent av selskapets inntekter i 2024 kom fra annonser for svindelforsøk og forbudte varer.

Den sosiale mediegigantens egne interne anslag viser at deres brukere får se 15 milliarder slike annonser daglig. Meta uttalte selv til nyhetsbyrået at anslaget var omtrentlig og reelt sett lavere.

NTBs sjefredaktør og administrerende direktør Tina Mari Flem sitter i styret i MBL.

Norske medier har lenge, både sammen og hver for seg, tatt opp saken med Meta. Men MBL er ikke fornøyd og mener Meta ikke gjør nok.

Forrige uke ble det kjent at svenske medier har gått til sak mot Meta-sjef Mark Zuckerberg av samme årsak.

Flere nyheter: