EU-kommisjonen skal undersøke om Google nedprioriterer nyhetsmedier
EU-kommisjonen har innledet en gransking for å finne ut om Google nedprioriterer nyhetsmediers innhold i sine søkeresultater. Selskapet avviser kritikken.
Kultur og underholdning: Det er Googles morselskap Alphabet som er under gransking. Teknologigiganten risikerer enda en saftig bot.
Granskingen kommer etter klager fra medier som mener selskapets retningslinjer mot spam har svekket inntektene deres.
Ifølge kommisjonen ser Googles retningslinjer ut til å ramme en vanlig og legitim måte for medier å tjene penger på innholdet sitt.
– Vi er bekymret for at Googles retningslinjer ikke behandler medier på en rettferdig og ikke-diskriminerende måte i søkeresultatene, sier EUs konkurransekommissær Teresa Ribera.
Google avviser kritikken. Overfor NTB understreker selskapets kommunikasjonssjef i Norge, Sondre Ronander, at det først og fremst dreier seg om kamp mot svindel.
– Det er snakk om regler som søker å forhindre svindelaktører som utnytter nettsider folk har tillit til. En lignende sak er allerede prøvd for retten i Tyskland, som vurderte at vårt arbeid med å bekjempe svindel var «gyldig, rimelig, og anvendt konsekvent», skriver han i en kommentar.
Han omtaler deres arbeid som kamp mot såkalt parasitt-SEO. SEO står for «search engine optimization» – på norsk søkemotoroptimalisering.
Parasitt-SEO kan beskrives som at aktører publiserer innhold på etablerte nettsteder med stor tyngde for å utnytte deres sterke posisjon i søkemotorene, fremfor å bygge egen troverdighet.
Bakgrunnen var at Google skal ha brutt EUs monopolregler i annonsemarkedet. Nettgiganten anklages for å ha favorisert egne annonsetjenester.
Google har varslet at de vil anke avgjørelsen.
– Vi vil undersøke om medier går glipp av viktige inntekter i en vanskelig tid for bransjen og sikre at Google følger loven om digitale markeder, sier kommissæren.
– Granskingen av arbeidet vårt mot spam er på villspor og står i fare for å ramme millioner av europeiske brukere, skriver Pandu Nayak, sjefforsker i Google Search, i et blogginnlegg.
I september ble Google ilagt en bot av EU på 2,95 milliarder euro, tilsvarende nesten 35 milliarder norske kroner.
(©NTB)








