Fremdriften i Rogfast går etter planen – «spagetti av tunneler» under Kvitsøy
Utbyggingen av Rogfast-prosjektet går som planlagt, opplyser Statens vegvesen.
Av Egil M Solberg | 25.10.2025 10:30:46
Rogfast: På prosjektets Facebook-side skriver Vegvesenet at arbeidet på alle kontrakter følger tidsplanen, og at det under Kvitsøy nå er «en spagetti av tunneler».
Begge rundkjøringene og ventilasjonstunnelen er ferdig sprengt, og arbeidet med ventilasjonssjaktene er godt i gang.
Rogfast skal bli verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel, med en total lengde på 26,7 kilometer og en dybde på nær 400 meter under havet.
Tunnelen skal knytte Randaberg, Kvitsøy og Bokn sammen som en del av E39-prosjektet «Ferjefri E39».
Prosjektet har en estimert byggetid fram til 2033 og er et av de største samferdselsprosjektene i norsk historie.






