Menu
Det 135 meter lange skipet gikk natt til torsdag på grunn i Trondheimsfjorden utenfor Byneset. Foto: Jan Langhaug / NTB

Sjøfartsdirektoratet om avslått alarm på grunnstøtt skip: – Alvorlig mangel

Inspeksjonsrapporten fra Sjøfartsdirektoratet viser at alarmen på skipet som grunnstøtte i Trondheimsfjorden, var avslått.

Av NTB | 28.05.2025 11:44:18

Kriminalitet og rettsvesen: Brovaktalarmen var slått av både før og under selve grunnstøtingen. Dette må utbedres før skipet kan seile, skriver Sjøfartsdirektoratet i rapporten.

– Brovaktalarmen er koblet opp mot skipets sikkerhetsstyringssystem. Man har ikke lov til å seile før brovaktalarmen er på. Den skal være skrudd på når skipet legger fra kai. Slik sett er det en alvorlig mangel, sier kommunikasjonsrådgiver Eivind Kallevik i Sjøfartsdirektoratet til NTB.

Som følge av grunnstøtingen har skipet fått skrogskader som gjør at det ikke er seilingsdyktig, ifølge Sjøfartsdirektoratet.

– Nå må skipet ligge til kai i Orkanger fram til en avtale om frakt til verksted, sier Kallevik.

Adresseavisen meldte om direktoratets rapport først.

– Luken til nødutgangen fra maskinrommet er for tung og er vanskelig å åpne fra innsiden.

Sjøfartsdirektoratet er nå ferdig med sine tilsyn og avventer videre plan for skipet, i dialog med rederi og flaggstat.

De opplyser videre at politiet jobber med å gå gjennom dokumentasjon fra skipet og at det vil bli tatt avhør av ansatte om bord på skipet.

En mann i 30-årene fra Ukraina er siktet i saken. Han tjenestegjorde som andrestyrmann om bord under den aktuelle seilasen, og ifølge politiet i Trøndelag har han forklart i avhør at han sovnet alene på vakt, opplyser Adresseavisen.

Han skal også ha forklart at det ikke kom varsling fra systemer om bord for å forhindre ulykken, ifølge påtaleansvarlig i saken i Trøndelag politidistrikt, Kjetil Bruland Sørensen.

I tillegg er skipets kaptein mistenkt for overtredelse av sikkerhetsloven om sikker bemanning og om hviletid.

Konteinerskipet ble dratt av grunn tirsdag.

Videre viser rapporten at skipets sikkerhetsstyringssystem (ISM-system) og rømningsveier ikke var i henhold til kravene.

Trøndelag politidistrikt opplyser at informasjon i skipsdokumentene, opplysninger fra avhør og eventuelle avvik som Sjøfartsdirektoratet avdekker, vil være sentrale i etterforskningen.

Konteinerskipet NCL Salten skulle egentlig dreid styrbord og inn til Orkanger, men havnet på feil kurs og grunnstøtte i fjæra på Byneset i Trondheimsfjorden grytidlig torsdag. Ingen ble skadet.

Flere nyheter: