Menu
Illustrasjon: Verdens største nullutslipps, lettvekts katamaranferje, drevet av et batterielektrisk fremdriftssystem og vannjetter.

Verdens største hel-elektriske Ro-Pax: Teknologi testet på Stord

Verdens største nullutslipps Ro-Pax-ferje er under bygging ved Incat Shipyard på Tasmania, med avansert teknologi utviklet og testet på Stord.

Av Egil M Solberg | 11.12.2024 15:32:44

Trafikk: Fergen, bestilt av det argentinske rederiet Buquebús, vil operere mellom Argentina og Uruguay og har plass til 2100 passasjerer, 225 kjøretøy og en 2000 m² taxfree-butikk. Dette melder Maritimt Forum i dag.

Wärtsilä har utviklet hele fremdriftssystemet, inkludert åtte elektriske vannjetter drevet av høyeffektive permanentmagnetmotorer. Systemet omfatter også >40 MWh batterimoduler, et avansert energistyringssystem og et kontrollsystem basert på kunstig intelligens og maskinlæring.

– Hele systemet, med alle modulene, har det siste året blitt bygget og grundig testet ved Wärtsiläs anlegg i Grunnavågen på Stord. Dette sikrer at teknologien fungerer sømløst i alle forhold, sier Bjørnar Skogseth, leder for forskning og utvikling ved Wärtsilä Ship Electrifications.

Lokale bidrag har vært avgjørende for prosjektets suksess. Corvus har levert batterisystemet, The Switch på Stord står bak DC-distribusjonssystemet, og Zinus på Bømlo leverer ladetårnene for rask og sikker lading fra land.

Fergen markerer en ny æra for bærekraftig skipsfart, med teknologi fra Vestlandet i spissen for den grønne omstillingen.

Flere nyheter: