TV 2 skal følge Uno-X 24/7 under Tour de France
I årets Tour de France vil TV 2 følge det norske Uno-X-laget nærmest døgnet rundt i de drøye tre ukene rittet varer.
Økonomi og næringsliv: Den norske kanalen dropper dermed nyvinningen i TV-produksjonen hvor seerne vil få mulighet til å høre noe av det som blir sagt mellom rytterne og sportsdirektøren underveis i rittet.
– Vi har andre satsinger vi prioriterer denne sommeren, men vil følge nøye med på erfaringene i Danmark og vurdere en slik variant i 2024, sier sportssjef i TV 2, Vegard Jansen Hagen, til NTB.
TV 2 i Danmark skal blant annet tilby sine seere denne muligheten fra verdens mest prestisjetunge sykkelritt, som kjøres for 110. gang fra 1. til 23. juli.
– Med et norsk lag på startstreken i TdF har vi styrt mer av vår ressursbruk inn på å følge laget fra innsiden 24/7, noe vi får unik tilgang til fra Uno-X. I tillegg vil vi dekke resten av TdF-sirkuset slik seerne kjenner det og forventer det, sier Hagen og fortsetter:
– Det ligger an til å bli en spennende Tour og sterke sendinger. Thor Hushovd gjør comeback og skal kommentere sammen med Christian Paasche. Det kompletterer et sterkt TV 2-lag med Dag Otto Lauritzen, Magnus Drivenes og Mads Kaggestad. Vi gleder oss.
Det franske TV-selskapet France Télévisions, som produserer Tour de France, får fri tilgang til kommunikasjonen som blir tatt opp i deres produksjonsbuss.
Herfra skal det velges hvilken informasjon som skal deles med omverden, og når det er mest hensiktsmessig å vise dette. Dette vil bli vist på skjermen med grafikk, tekst og en lydfil slik at seerne kan høre hva som blir sagt mellom rytterne og lagenes sportsdirektører.
Det vil bli noe av det samme som fra sendingene til Formel 1-løpene.
Årets Tour de France starter i spanske Bilbao 1. juli og avsluttes i Paris 23. juli.
For første gang stiller Norge med et eget lag i rittet. Alexander Kristoff er en naturlig kaptein på Uno-X-laget og skal i første omgang kjempe om spurtpoengene underveis.
– Det blir ikke snakk om å høre alt, men en redigert versjon. Det er fordi man må balansere å gi seerne noe ekstra uten å ødelegge strategien for lagene, forklarer dansk TV 2 i en pressemelding.
(©NTB)