Tolv av 19 kundesenteransatte i Kolumbus på vei ut – tårer blant de berørte
Tolv av de 19 ansatte ved Kolumbus sitt kundesenter har enten fått varsel om oppsigelse eller har bedt om sluttpakke. Kolumbus ble nylig kåret til årets kundesenter for femte gang.
Rogaland: Ni ansatte i Kolumbus har mottatt varsel om oppsigelse, og et titall medarbeidere har søkt om sluttpakke, noe som førte til at Kolumbus’ kundesenter holdt stengt onsdag ettermiddag.
Nedbemanningen rammer spesielt kundeserviceavdelingen, der syv av de ni overtallige jobber. Totalt 12 av 19 ansatte ved kundesenteret er på vei ut av selskapet, skriver Aftenbladet.
Beskjeden har skapt stor fortvilelse blant de ansatte, og Fagforbundet har hatt et møte med nærmere 40 Kolumbus-ansatte hvor tårer og fortvilelse preget stemningen.
Avdelingsleder i Fagforbundet, Signe Sirevaag Thorsen, bekrefter overfor avisen at de berørte er innkalt til drøftelsesmøter med Kolumbus i tråd med arbeidsmiljøloven.
Kjetil Nordbø, leder for kundeservice i Kolumbus, uttrykker sorg over situasjonen, spesielt med tanke på at Kolumbus nylig ble kåret til årets beste kundesenter for femte gang i Kundeserviceprisen 2025, og fikk prisen for årets beste kontaktmåte på telefon.
Kolumbus har fått store økonomiske utfordringer etter betydelige kostnadsøkninger i forbindelse med nye busskontrakter. Årsakene er blant annet høye innkjøpspriser på elektriske busser og generelt dyrere drift sammenlignet med dieselbusser.