NTB
Tennissjokk: Tidligere Wimbledon-vinner utestengt i fire år
Tennisstjernen Marketa Vondrousova, som vant Wimbledon-turneringen i 2023, er ilagt fire års utestengelse for å ha nektet å å stille til dopingtest. Tennisstjernen Marketa Vondrousova, som vant Wimbledon-turneringen i 2023, er ilagt fire års utestengelse for å ha nektet å å stille til dopingtest.

Tennisstjernen Marketa Vondrousova, som vant Wimbledon-turneringen i 2023, er ilagt fire års utestengelse for å ha nektet å å stille til dopingtest.
Sport: Straffen til Vondrousova ble offentliggjort mandag.
Den 26-årige tsjekkeren skrev selv i en melding på Instagram i april at det var opprettet dopingsak mot henne etter en hendelse i desember i fjor. Hun hevdet at den tyske dopingjegeren som dukket opp hjemme hos henne ikke legitimerte seg, og at hun var redd for å slippe en ukjent inn i hjemmet sitt.
– Dette skjedde fordi jeg ikke våget å slippe en ukjent inn i stuen min uten å få se identifikasjonspapirer. På grunn av skade var jeg stresset og sov dårlig, og derfor følte jeg meg sårbar, sa Vondrousova til den tsjekkiske avisen Sport.
Vondrousovas advokat Jan Exner har sagt til nyhetsbyrået AFP at dopingkontrolløren ikke opptrådte i tråd med reglene, og at Vondrousova hadde gyldig grunn til ikke å slippe henne inn.
– Spillere kan få hets og til og med dødstrusler fra gamblere som har tapt penger på deres kamper. Marketa opplevde en alvorlig stressreaksjon, og både tsjekkiske og utenlandske eksperter har bekreftet at dette er plausibelt, sa han.
(©NTB)
