Store internettproblemer over hele verden
Flere internettjenester både i Norge og internasjonalt har store problemer onsdag kveld. Problemene skyldes en utilsiktet endring av Microsofts skytjeneste Azure.
Økonomi og næringsliv: I Norge startet det med at brukere av BankID ikke fikk logget inn på tjenesten, og de som bruker Vipps til å logge inn på andre tjenester fikk heller ikke logget seg inn. Problemene oppsto litt før klokken 17 onsdag.
Kun BankID-brukere med kodebrikke hadde mulighet for å logge seg inn.
Pressekontakt Hege Steinsland i BankID opplyste til NTB rett før klokka 18 at BankID fungerte igjen for de fleste av brukerne.
– Vi begynner å se effekten av tiltakene vi har satt i gang, sa Steinsland da.
I en oppdatering på leverandøren Støs nettsider står det at tjenesten ID-sjekk er utilgjengelig.
– Generelt, uavhengig av akkurat kveldens situasjon, så er store mengder digitale verdier konsentrert hos noen få store leverandører. Hvis disse leverandørene får problemer, rammer det ofte svært mange virksomheter og tjenester samtidig i mange land. Et generelt råd til de som er berørt, er å lytte til leverandørene sine og iverksette eventuelle anbefalte tiltak de kommer med, sier Hverven.
Microsoft har bekreftet at det er problemer med Azure og at det jobbes med å løse disse. Ifølge selskapet skyldes problemene «en utilsiktet konfigurasjonsendring».
Steinsland kan foreløpig ikke si noe om BankID-problemene og Vipps-problemene har noen sammenheng, og sier at «det får vi komme tilbake til».
I Norge gjelder innloggingsproblemene også blant annet SAS, Helsenorge, Nav, Telenor, og Telia. Alle problemene ser ut til å gjelde spesielt de som bruker Microsoft skytjeneste Azure til å logge inn, ifølge Downdetectors norske oversikt. Over 11.000 brukere har meldt inn om problemer.
Pressesjef Øystein Schmidt i SAS Norge bekrefter overfor Nettavisen at verken deres hjemmesider eller app fungerer, men understreker at reisende ikke behøver å være bekymret.
– SAS-flyginger er ikke berørt, sier han.
Også våre naboland Sverige og Danmark opplever store problemer med innlogging på grunn av Microsoft-problemene. Både togselskapet DSB, samt SAS og DMI (det danske meteorologiske instituttet) har problemer i Danmark, mens SAS og Systembolaget er blant de som sliter i Sverige.
Også Heathrow-flyplassen utenfor London er rammet av det samme, melder nyhetsbyrået Reuters.
– Problemene med innlogging via blant annet ID-porten med BankID skyldes globale problemer med Microsoft Azure, men det rammer oss alle, sier Tung.
Pressevakt Marit Hverven i Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) opplyser til NTB at de følger med på situasjonen.
Også Vipps hadde problemer, med de ble løst i 20-tiden. Kunder som brukte innloggingstjenesten «Logg inn med Vipps/MobilPay» kom seg ikke inn. Å vipse penger gikk greit, men man kunne ikke bruke Vipps til å logge seg inn på andre nettsteder. Nettsidene til Vipps var også utilgjengelige en god stund.
Nyhetsbyrået AP melder onsdag kveld om store problemer hos Microsoft-brukere over hele verden. Ifølge nettjenesten Downdetector er det store problemer med tjenester som blant annet Office 365, Minecraft, X-Box Live, Google og Amazon.
Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung (Ap) sier dagens problemer viser hvor avhengige vi er av internett i hverdagen og hvor viktig arbeidet med digital sikkerhet og beredskap er.








