 
																	
														Stadig færre vegetarprodukter i norske butikker
Etter flere år med vekst går salget av vegetarprodukter nå tilbake. Både Norgesgruppen og Coop melder om lavere etterspørsel.
Økonomi og næringsliv: Fra 2016 til 2021 økte omsetningen av kjøtterstattere i Norske dagligvarebutikker med 344 prosent, viser en rapport fra matforskningsinstituttet Nofima.
Siden det har salget gått ned. Nå er det tilbake til nivået i 2020, skriver Aftenposten.
Norgesgruppen bekrefter nedgangen i etterspørselen etter produkter som markedsføres som veganske eller vegetariske.
– Det er i utgangspunktet en veldig liten kategori hos oss, men den er blitt enda mindre, skriver kommunikasjonssjef i Norgesgruppen, Kine Søyland, i en epost til avisen.
Også Coop har redusert utvalget av kjøtterstatningsprodukter.
Forbruksforsker Annechen Bahr Bugge tror forklaringen ligger i at folk er blitt mer opptatt av å unngå ultraprosessert mat. En fersk rapport fra Forbruksforskningsinstituttet Sifo viser at vegetarisk ligger helt på bunn av faktorer folk vektlegger når de handler.
– Vi ser en tydelig trend der forbrukere etterspør renere produkter med færre tilsetningsstoffer, sier kommunikasjonsrådgiver i Coop Norge, Kristin Estil Jacobsen, til Aftenposten.
I rapporten svarer 37 prosent at økte matvarepriser de seneste to-tre årene har bidratt til store endringer i hva de spiser.
(©NTB)










 
													 
													 
													 
													