Slik bygges gigantsjaktene ved Rogfast
Rogfast-prosjektets mest krevende del, E02 Kvitsøy, er i gang med byggingen av to 210 meter dype ventilasjonssjakter fra Kvitsøy og ned til tunnelen.
Av Egil M Solberg | 19.05.2025 17:30:17
Rogfast: Spisskompetanse fra Sverige og Østerrike er hentet inn for å bore og sprenge disse sjaktene, som er avgjørende for tunnelens ventilasjonssystem.
E02-kontrakten, verdt over 6,3 milliarder kroner, inkluderer også bygging av en 8,8 km lang toløpstunnel, et komplisert toplanskryss under øya, samt 1,6 km vei i dagen.
Arbeidet utføres av Implenia og Stangeland Maskin, som sammen står for omtrent 70 prosent av hele Rogfast-utbyggingen.
Ventilasjonssjaktene, med diametre på henholdsvis 8,6 og 9,4 meter, skal sikre frisklufttilførsel og utsuging av brukt luft i det som blir verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel når den står ferdig i 2033.