Menu
Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) mener motorvei gjennom Lågendeltaet er det beste alternativet for ny motorvei. Nå reduseres verneområdet for å bygge veien. Foto: Javad Parsa / NTB

Regjeringen endrer vernegrensen i Lågendeltaet for å bygge E6

Regjeringen reduserer vernegrensen i Lågendeltaet naturreservat med 27 dekar for å bygge ny E6 ved Lillehammer.

Av NTB | 20.06.2023 14:09:42

Økonomi og næringsliv: – Det er ingen grunn til å legge skjul på at naturinngrepet isolert sett er en ulempe for naturen, sa klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) da han presenterte nyheten.

Lågendeltaet naturreservat ligger ved Lillehammer og er en viktig del av et nettverk av vernede våtmarksområder. Regjeringens framferd i saken har møtt stor motstand, både fra politisk opposisjon og fra fagfolk.

Etter reduksjonen blir naturreservatet på 7080 dekar. Veien som skal bygges gjennom Lågendeltaet, er en bro med fire felt.

Samtidig som regjeringen melder at de reduserer verneområdet, presenterer de en rekke andre kompenserende naturverntiltak i området. Mest betydelig er verningen av 793 dekar i området som blir hetende Rykkhustjønnin naturreservat.

– Det er 29 ganger mer enn arealet som tas ut i Lågendeltaet, sa Barth Eide, som mener at naturen kommer merkbart bedre ut.

– Denne grønnvaskingen gir ikke noe mer natur, bare mindre. Det eneste som kan stoppe tapet av natur, er å slutte å bygge den ned, for eksempel med miljøfiendtlige motorveier, sier SVs samferdselspolitiske talsperson Mona Fagerås.

Ifølge Une Bastholm i MDG er det en bekmørk dag for naturen og dyrelivet.

– Det er blitt regelen og ikke unntaket at regjeringen trosser miljøfaglige råd. Denne regjeringen har null respekt for artsmangfold og fremtidige generasjoners rett på et levelig miljø, sier hun.

Også Venstres Ola Elvestuen er svært kritisk. Han mener regjeringen undergraver respekten for vernet natur.

– Her lar de den vernede naturen vike når det opplagte svaret burde vært å redusere veiprosjektet for å unngå å bygge i naturreservatet, sier han.

Barth Eide mener det samlet sett er den beste løsningen.

– Ny E6 forbi Lillehammer vil redusere antall ulykker på veien, øke framkommeligheten for både gods- og persontransport, samt øke regionenes samfunnssikkerhet og beredskap.

SV har vært kritiske til prosjektet fra første stund. De omtaler prosjektet som en miljøskandale og synes ikke at verningen av Rykkhustjønnin rettferdiggjør motorveien.

I desember sa Miljødirektoratet nei til å bygge motorveien fordi vilkårene for å gjøre unntak fra vernevedtaket ikke var oppfylt. Da endret regjeringen verneforskriften for å omgå det strenge vernet.

(©NTB)

Flere nyheter: