Regjeringen åpner for nullutslippssoner – symbolpolitikk på sitt verste, mener Frp og Sp
Regjeringen vil la byer opprette soner der det ikke er lov å kjøre med bensin- eller dieselbil. Dyr symbolpolitikk som fører til kø og kaos, mener Frp og Sp.
Økonomi og næringsliv: Oslo, Bergen og Trondheim har lenge bedt om denne muligheten for å forbedre luftkvaliteten.
Regjeringen ber nå Statens vegvesen om å utrede lov- og forskriftsarbeid som gir mulighet til å etablere nullutslippssoner, skriver Aftenposten. Det blir så opp til lokale myndigheter å vurdere om slike soner er riktig løsning.
– Det er ikke gitt at alle kommuner synes det er et godt verktøy. Regjeringen sier derfor ikke at nå skal dere gjøre ditt eller datt, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
– Det gjelder ikke minst i vare- og næringstransporten, der elektrifisering ikke har kommet like langt som for personbiler, sier han i en pressemelding.
Loven vil åpne for at det kan være ulike restriksjoner for varebiler og lettere personbiler. Nygård sier loven vil være på plass så raskt som mulig, men kan ikke si noe nærmere om hvor lang tid det vil ta å få den vedtatt.
– Et sånt forbud vil bare ramme folk som kanskje er opptatt av å ta vare på den gamle bilen sin og sjelden kjører i byen. De med god råd som har kjøpt seg en ny elbil, skal få kjøre fritt, mens det eldre ekteparet som har en litt eldre diesel- eller bensinbil, skal stenges ute. Det er smålig, sier Vedum.
– Forbudssoner er et bedre begrep. Regjeringen gjør med dette livene vanskeligere for alle som er avhengige av å kjøre bil, varebil eller lastebiler i byene, sier Sve.
Sve mener det vil koste vanlige folk og bedriftene når de må bytte ut bilene sine.
– Et slikt nullutslippskrav og soner i byene våre vil bare føre til ytterligere kø og kaos. Kostnadene vil øke ytterligere for bedriftseiere, som vil sende regningen til forbrukerne. Vanlige folk, særlig småbarnsfamilier med fossilbiler, vil også rammes hardt av dette påfunnet, sier Sve.
– Dette er veldig gode klimanyheter. Det er langt på overtid at kommunene får ta i bruk flere av de virkemidlene vi ønsker, og som klimaet sårt trenger, sier hun til Aftenposten.
Miljøorganisasjonen Zero mener tiltaket vil være et viktig signal til nyttetransporten.
– Dette vil være viktig for å kutte utslippene fra varebiler og lastebiler, hvor man er langt fra å nå målene, sier fagansvarlig for transport Ingvild Kilen Rørholt.
Han legger til at et slikt virkemiddel kan fremme overgangen til nullutslippsløsninger.
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum kaller det uklokt. Nullutslippssoner er symbolpolitikk uten noen reell klimaeffekt – som bare gjør folks hverdag vanskeligere, mener han.
Frps samferdselspolitiske talsperson Frank Sve beskriver det som symbolpolitikk som blir dyr for folk
Ordningen blir derimot ønsket velkommen av Oslos byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea (V).
(©NTB)