
Politiet fikk færre klager i fjor
I fjor fikk politiet 1.118 klager fra innbyggerne. Det er 2 prosent færre enn året før. Samtidig fikk politiet flere klager om etnisk diskriminering.
Sosiale forhold: Ifølge Politidirektoratet var det grunnlag for kritikk i 78 av 1.118 saker. Andelen var 7 prosent, som er det samme som i 2021.
– Det finnes også i 2022 flere konkrete eksempler på at politidistriktene som følge av klager forbedrer sine prosedyrer, forteller politidirektør Benedicte Bjørnland i en pressemelding.
Bjørnland peker på at når publikum klager, er det fordi de har hatt en dårlig opplevelse i møte med politiet.
– Disse klagene gir også politiet adgang til å gjenopprette tillit, ved å forklare politiets forståelse av situasjonen og hvorfor situasjonen ble løst på den valgte måten, sier hun.
I ingen av klagesakene har politiet kommet fram til at det er «grunnlag for kritikk», men i tre saker har politiet kommet til at det er uheldig, men «ikke grunnlag for kritikk».
Totalt fikk politiet 38 klager som gjaldt diskriminering generelt. Totalt er det funnet kritikkverdige forhold i to av sakene.
Det var likevel langt færre klager på dette i fjor enn i 2020 da politiet fikk hele 61 klager på dette. Politiet setter selv dette i sammenheng med Black Lives Matter-bevegelsen.
Hun mener det også ligger potensial for mye læring i saker der det konkluderes med «ikke grunnlag for kritikk».
Selv om politiet mottok færre klager totalt i 2022, fikk de flere klager som gjaldt etnisk diskriminering. Totalt fikk de 27 klager på dette, en økning på seks klager.
(©NTB)