Menu
Politidirektør Benedicte Bjørnland og politiet fikk i fjor færre klager på jobben de gjør. Foto: Terje Pedersen / NTB

Politiet fikk færre klager i fjor

I fjor fikk politiet 1.118 klager fra innbyggerne. Det er 2 prosent færre enn året før. Samtidig fikk politiet flere klager om etnisk diskriminering.

Av NTB | 09.06.2023 10:59:02

Sosiale forhold: Ifølge Politidirektoratet var det grunnlag for kritikk i 78 av 1.118 saker. Andelen var 7 prosent, som er det samme som i 2021.

– Det finnes også i 2022 flere konkrete eksempler på at politidistriktene som følge av klager forbedrer sine prosedyrer, forteller politidirektør Benedicte Bjørnland i en pressemelding.

Bjørnland peker på at når publikum klager, er det fordi de har hatt en dårlig opplevelse i møte med politiet.

– Disse klagene gir også politiet adgang til å gjenopprette tillit, ved å forklare politiets forståelse av situasjonen og hvorfor situasjonen ble løst på den valgte måten, sier hun.

I ingen av klagesakene har politiet kommet fram til at det er «grunnlag for kritikk», men i tre saker har politiet kommet til at det er uheldig, men «ikke grunnlag for kritikk».

Totalt fikk politiet 38 klager som gjaldt diskriminering generelt. Totalt er det funnet kritikkverdige forhold i to av sakene.

Det var likevel langt færre klager på dette i fjor enn i 2020 da politiet fikk hele 61 klager på dette. Politiet setter selv dette i sammenheng med Black Lives Matter-bevegelsen.

Hun mener det også ligger potensial for mye læring i saker der det konkluderes med «ikke grunnlag for kritikk».

Selv om politiet mottok færre klager totalt i 2022, fikk de flere klager som gjaldt etnisk diskriminering. Totalt fikk de 27 klager på dette, en økning på seks klager.

(©NTB)

Flere nyheter: