Menu
Straberrys eier og grunnlegger Petter Stordalen og konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian presenterte et helt nytt bonusselskap på hotellet Amerikalinjen i Oslo mandag formiddag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Norwegian og Stordalen vil bygge nordisk forsvarsverk mot bookinggigantene

Norwegian og hotellkjeden Strawberry hevder deres nye valuta både kan stå imot internasjonal konkurranse og gjøre dem unike i kundeklubb-jungelen.

Av NTB | 27.06.2023 13:39:07

Økonomi og næringsliv: Strawberry-eier Petter Stordalen og Norwegian-direktør Geir Karlsen lanserte mandag sitt nye, men foreløpig navnløse hjertebarn: Et felles fordelsprogram.

De lover å gjøre det mye enklere for forbrukerne å få oversikt over hva de har på «konto», samt velge fritt hva poengene skal brukes til.

Selv om SAS’ Eurobonus-program er nærmeste geografiske konkurrent, var det først og fremst utenlandsk dominans innen booking- og betalingsløsninger Stordalen trakk fram på pressekonferansen i Oslo.

– Vi er i et marked som i stor grad er dominert av internasjonale aktører. For mitt vedkommende hotellbransjen, og disse aktørene har aldri skapt en jæ … arbeidsplass, sa en engasjert Stordalen.

– De betaler knapt en skattekrone, mens milliardene går ut til en eller annen computerbasert ting i Nevada-ørkenen. Vi skal ta dette tilbake, og vi skal operere i vårt primærmarked, som er Norden, fortsatte Stordalen.

Samarbeidet dem imellom har spiret og grodd en tid, men avtalen ble endelig signert «veldig, veldig sent i går kveld», ifølge Stordalen.

Ordningen plasserer seg på toppen av Norwegian Reward og Strawberrys fordelsprogram. Ambisjonen deres er lansering mot slutten av året.

– Vi har i dag lojalitetsprogrammer på begge sider som består av millioner av medlemmer. Det er et samarbeid vi vil utvikle. Hva som blir lagt inn av andre typer fordeler, det vil vi komme tilbake til. Men vi mener dette er noe nytt og helt annet enn det du har sett tidligere, svarer Norwegian-direktør Geir Karlsen på spørsmål fra NTB.

– Hør nå: Det som irriterer meg mest i ordningene jeg er medlem av, er at jeg ikke helt vet hva poengene er verdt, eller hva jeg kan bruke dem på. Og når jeg vil bruke dem, blir jeg fortalt at jeg ikke kan bruke dem akkurat nå. Det vi skaper, blir helt transparent. Du vet nøyaktig hva du har opptjent, og kan bruke dem fritt på hotell eller fly eller hva du vil, sier Stordalen.

Han sier det de skal lage, er en slags nordisk euro for reiseliv og andre partnere som blir med. Det skal sikre at verdien blir fast på poengene.

Stordalen og Karlsen mener årsaken til at en flyaktør og hotellaktør ikke har knekt samarbeidskoden før nå, er at man har sittet på hver sin tue og ikke villet dele kundene sine med hverandre. Nå mener de to å ha funnet lykken og vinneroppskriften.

– Det er også en fordel at vi to sitter på samme side av bordet. EuroBonus er eid av SAS, og de andre er bare med som vedheng, sier Stordalen.

SAS ønsker på sin side konkurransen velkommen og påpeker at de har nytt meget godt av samarbeidet med 30 flyselskaper og ulike leverandører verden over.

– Konkurranse og innovasjon gjør oss alle bedre, så dagens nyhet fra Strawberry og Norwegian ser vi på som positivt, skriver talsperson Tonje Sund til NTB.

Begge har tro på at telefonene vil begynne å kime ganske kjapt fra både store og små aktører som vil være med. Norwegian og Strawberry eier i dag 50 prosent hver i det nye selskapet, men de ser for seg at større partnere kan gå inn på eiersiden enten i år eller senere.

– Dette blir i hvert fall en mulighet for å kunne få seg flyreiser, hotellopphold og alt som er med i dette fellesskapet, på en gunstig måte, svarer Strawberry-eieren.

– Vi går alle ut på dato, også jeg, svarer Stordalen.

– Men vi tror dette opplegget er såpass bra at folk faktisk bruker opp poengene sine. Slik at færre av dem faktisk går ut på dato, legger Norwegian-direktør Karlsen til.

Han klarte å svelge banneordet, men frustrasjonen skinte tydelig gjennom den svarte, halvt oppkneppede skjorta.

Innen den tid må de også klekke ut et navn på den nye valutaen, og de regner med at flere andre partnere også da har sjekket inn i klubben.

Det er også en annen faktor de mener skiller dem fra eksempelvis SAS EuroBonus:

Norwegian og Strawberry sier kunden neppe vil finne samme aktør innen for eksempel bilutleie hos både deres program og EuroBonus. Partnerne som vil vinne forbrukernes gunst gjennom deres klubb, må ta et valg, men får til gjengjeld eksklusivitet, framholder de.

(©NTB)

Flere nyheter: