Norge bidro til høy VM-temperatur: – Det var ikke vi som skulle gjøre det
Så skuffende som Norges første kamp i VM-sluttspillet var, så bidro den til å skape fotballfeber i New Zealand.
Sport: I motsetning til Australia, der det har vært store forventninger til eget lag, har billettsalget gått tregt i den andre vertsnasjonen. Et nederlagstippet hjemmelag bidro til det.
Åpningskampen mot Norge ble likevel utsolgt, og hjemmelagets fortjente 1-0-seier foran 42.137 begeistrede tilskuere satte fyr på fotballinteressen i et land som ellers er mest opptatt av rugby. Billettene til andre kamper rives bort.
Lørdag var det utsolgt igjen på Eden Park da verdensmester USA møtte Vietnam (41.107 tilskuere), og søndag møtte 18.317 fram i et forferdelig vær for å se Sverige møte Sør-Afrika i Wellington.
– Det er veldig kult at det er interesse, og det opplevde vi selv, med fullt trøkk på tribunene. Det er jo sånn vi håper at det skal være når det er VM, sier Julie Blakstad.
– Det er bra at interessen stiger, men det var jo ikke vi som hadde trengt å sørge for det, sier Norges assistenttrener Ingvild Stensland til NTB.
– Det er mye som kan skje i et VM. Det tar ikke bort vår dårlige prestasjon mot New Zealand, for den er vi ikke bekjent av, men vi har fortsatt to sjanser igjen, og de har vi tenkt å bruke veldig godt, sier hun.
New Zealand Herald, landets største avis, har allerede sammenlignet seieren over Norge med noen av landets mest legendariske idrettssensasjoner, utført av løperstjerner som Dick Tayler, John Walker og Alison Roe eller tennisspilleren Belinda Cordwell.
Publikumsrekorden for en fotballkamp i New Zealand var 37.034 før kvinne-VM startet (fra mennenes VM-kvalifisering mot Peru i 2017), mens rekorden for en kvinnekamp var 16.162 (fra VM-finalen for J17-lag i 2008). New Zealands kvinnelag hadde på det meste trukket 12.721, mot USA på Eden Park i januar.
Norge møter Sveits i Hamilton tirsdag og Filippinene i Auckland kommende søndag.
Hun synes det er bra at mange nederlagstippede lag har hevdet seg godt mot store favoritter, som Haiti mot England og Sør-Afrika mot Sverige, men ikke at Norge ble offer for den første store overraskelsen.
«Målet som fikk en nasjon til å stå stille» var en av titlene om seieren. Kampen hadde over en million TV-seere i et land med færre innbyggere enn Norge.
(©NTB)