Nå er «kaffe & kuk» registrert som varemerke i Norge
Den svenske keramikeren Stella Brudin har registrert sitt populære varemerke «kaffe & kuk» i Norge. Da hun gjorde det i Sverige, endte det i retten.
Kultur og underholdning: Brudin og selskapet The Clay Lab har nylig fått registrert enerett til å bruke begrepet «kaffe & kuk» i kommersiell sammenheng i Norge. Da kan ingen andre gjøre det.
De søkte spesifikt om rettighetene til å selge ikke bare keramikkprodukter, men også kjøkken- og husholdningsprodukter, klær, smykker, bager, vesker og sekker.
Patentstyret opplyser til NTB at det var en diskusjon rundt ordlyden, om varemerket strider mot «moral», som det heter i norsk lov.
Tema var om merket kan virke støtende eller er egnet til å vekke forargelse. Patentstyret besluttet at «kaffe & kuk» ikke strider mot moral, selv om noen kan oppfatte varemerket som usmakelig.
– Vi tror ikke mange får kaffen i vrangstrupen når de ser dette merket, sier seksjonssjef Knut Andreas Bostad i Patentstyret til NTB.
– Terskelen og praksis for hva som strider mot offentlig orden og moral, har blitt senket hos oss de siste årene på bakgrunn av avgjørelser fra EU-domstolen og vår klageinstans, sier Bostad.
Samtidig er det ennå noen som får nei. Merket «Kirkebrann» er et av dem. Og «Comfypussy», søkt for undertøy og klær, fikk først avslag, selv om merket Comfyballs var registrert. Patentstyret regnet ordet «pussy» som mer vulgært enn «balls» og mente det kunne oppfattes som nedsettende om kvinner.
Klagenemnda for industrielle rettigheter behandlet saken igjen i 2022. De kom til at merket ikke var i strid med moral, men at «Comfypussy» likevel ikke kunne få varemerkeregistrering. Det ligner for mye på det etablerte varemerket «Comfyballs».
Hun fikk ideen til å bli keramiker i Hellas på slutten av 1990-tallet, men trodde ikke hun ville kunne leve av det og valgte en karriere som kjemiker først. I 2016 sa hun opp jobben, kjøpte dreieplater og et studio i sentrum av Malmö. De håndlagde koppene med småfrekke og humoristiske påskrifter som «carpe dick», «pussy power» og «overworked & underfucked» slo an. Populariteten til «kaffe & kuk» gjorde at hun registrerte varemerket i november 2021.
Det danske motehuset «Kaffe» reagerte imidlertid og mente navnet kunne forveksles med deres varemerke. De mente også at det var «i strid med god moral og offentlig skikk». Saken endte til slutt i Patent- og markedsrettsdomstolen (PMÖD) i februar, der domstolen konkluderte med at selv om der refereres til mannlige ytre kjønnsorgan, vil varemerket først og fremst bli oppfattet som seksuelt humoristisk.
Videre understreket PMÖD følge Dagens Juridik at det «gjennom flere tiår har skjedd en utvikling i samfunnet mot større åpenhet rundt seksuelle spørsmål».
Også i Norge har interessen økt, der Brudins eneste forhandler, nordlandske Bønner i byen, også er utsolgt.
– Etter hvert har flere funnet min Instagram også, det er jo gøy, sier Brudin.
Det nye varemerket kan tolkes som en litt frekk variant av å invitere på «kaffe og kaker». Det er ifølge Brudin en skandinavisk versjon av begrepet «Netflix and chill». For de som ikke kjenner til dette konseptet, kan det nevnes at det er i samme gate som å bli med noen inn for å se på platesamlingen. Eller frimerkesamlingen, hvis man er enda litt eldre.
Patentstyret kan ikke registrere merker som er i strid med «moral» eller «offentlig orden». Det har for eksempel nektet NRK uttrykket «jævla homo» som varemerke, enda kringkasterens intensjoner var gode. Den svenske organisasjonen Ung Cancer ville registrere varemerket «Fuck cancer» i 2013. Dette fikk først avslag, fordi Patentstyret mente nordmenn kunne bli støtt av det engelske banneordet. I 2019 kom det likevel fram til at merket kunne registreres.
– Den første «kaffe & kuk»-koppen kom i 2016/2017, og etter hvert tok jeg patent på varemerket, sier Stella Brudin til NTB om koppene.
Klagen, avgjørelsen og diskusjonen rundt varemerket medførte enda mer salg, særlig etter at Brudin var i aviser og på TV.
(©NTB)