Nå blir det kjørefeltsignal – håper på mindre kø i Rennfast
Statens vegvesen innfører fjernstyrte kjørefeltsignaler i Byfjord- og Mastrafjordtunnelen. Målet er bedre trafikkflyt og færre stenginger.
Trafikk: Trafikanter i Stavanger-regionen kan snart glede seg over mer effektiv håndtering av trafikkulykker og havari i Rennfast-forbindelsen. Statens vegvesen har nå bekreftet at det skal monteres kjørefeltsignal i de to undersjøiske tunnelene nord for Stavanger.
– Dette har vært ønsket av folk lenge, og vi har over tid jobbet for å få det til. Nå er finansieringen på plass, og da starter vi på den fysiske jobben, sier prosjektleder Bjørn Bollestad i Statens vegvesen.
Bedre flyt og færre stengte tunneler
Byfjord- og Mastrafjordtunnelen har begge tre kjørefelt i hvert løp. Til nå har det vært vanlig å stenge hele tunnelen ved hendelser, men med nye kjørefeltsignal som kan fjernstyres fra Vegtrafikksentralen, kan to felt holdes åpne selv ved uhell.
Dette vil bidra til økt trafikksikkerhet og færre køer – til stor nytte både for lokaltrafikken og den viktige langtransporten som benytter tunnelene.
Høy trafikkbelastning
Byfjordtunnelen har i snitt 11.313 kjøretøy i døgnet, hvorav 1.696 er tungtrafikk. Mastrafjordtunnelen har et døgnsnitt på 9.456 kjøretøy, inkludert 1.607 lange kjøretøy.
Starter i juni – ferdig før jul
Arbeidet med å installere kjørefeltsignal starter i uke 25, midt i juni, og skal etter planen være ferdig innen utgangen av desember. Arbeidet foregår på nattestid mellom kl. 22 og 06, med kolonnekjøring i én tunnel om gangen. Skilt i tunnelene skal også skiftes ut.
– Vi ber trafikantene vise hensyn og følge skilting og anvisninger fra mannskap på stedet. Trafikksikkerheten er viktig også for de som jobber på vegen, for å gjøre det bedre for trafikantene på sikt, sier Bollestad.
Arbeidet utføres av Kraftmontasje AS for Statens vegvesen. For oppdaterte meldinger anbefales det å følge med på 175.no eller bruke Vegvesen-appen.