Menu
MBL-sjef Randi S. Øgrey (t.h.) mener mediebransjen må jobbe videre for å øke den flerkulturelle kompetansen. Foto: Terje Bendiksby / NTB

MBL: God kjønnsbalanse i norske medier – fortsatt lite flerkulturell kompetanse

Nå er 44 prosent av alle ansatte i norske mediebedrifter er kvinner. Men bare 23 prosent av mediebedriftene mener de har høy grad av flerkulturell kompetanse.

Av NTB | 24.10.2023 12:02:23

Arbeidsliv: – De siste årene har mediebransjen hatt et bevisst og tydelig fokus på å bedre kjønnsbalansen. Dette ser vi nå resultatet av. Tallene viser at det er god kjønnsbalanse på de aller fleste nivåer, og det er spesielt motiverende å se at det nærmer seg god balanse i toppledelsen, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

MBLs mangfoldsundersøkelse er gjennomført blant alle medlemsbedriftene og NRK. Det er fjerde gang undersøkelsen gjennomføres.

Den viser blant annet at de redaksjonelle virksomhetene og konsernene er best på kjønnsbalanse. Der er henholdsvis 46 og 52 prosent kvinner.

Derimot opplever bare 23 prosent av bedriftene i bransjen at de har høy grad av flerkulturell kompetanse. Det er en økning på 10 prosentpoeng fra forrige undersøkelse.

– Det er godt å se at det er økning både i antall bedrifter som opplever at de har høy flerkulturell kompetanse, og i de som i stor grad jobber med å øke det flerkulturelle mangfoldet. Men økningen er fra et veldig lavt nivå til mindre lavt. Vi har fortsatt en lang vei å gå, derfor er det godt at bedriftene nå er bevisste og har fokus på dette, sier Øgrey.

Redaksjonelle bedrifter er de som opplever lavest flerkulturell kompetanse. Bare 12 prosent av slike bedrifter oppgir at de har høy grad av slik kompetanse.

– Dette forteller oss at bransjen ikke på noen som helst måte mener de er i mål med arbeidet om å øke den flerkulturelle kompetansen. Nå er det viktig at vi styrker fokuset og sammen jobber for å løse utfordringen, sier Øgrey.

(©NTB)

Flere nyheter: