Menu
Byrådet legger fram en innsigelsesfri reguleringsplan for Bybanen til Åsane for bystyret 31. mai. Foto: Marianne Løvland / NTB

Innsigelsesfri plan for Bybanen legges fram: – Et resultat av hardt arbeid

Byrådet i Bergen vil legge fram en innsigelsesfri reguleringsplan for Bybanen til Åsane når bystyret skal behandle saken 31. mai.

Av NTB | 25.04.2023 17:44:19

Økonomi og næringsliv: Byrådet legger fram en innsigelsesfri reguleringsplan for Bybanen til Åsane, forlenget Fløyfjellstunnel og hovedsykkelrute fra sentrum til Åsane.

– At denne saken nå finner sin løsning, uten en eneste innsigelse, er resultatet av hardt arbeid av dyktige fagfolk i kommunen vår, en eminent fagbyråd og ikke minst et politisk flertall som virkelig tar ansvar for byens fremtid, sier byrådsleder Rune Bakervik i en pressemelding.

– Bybanen er det viktigste klima- og miljøtiltaket i Bergen, og nå forventer jeg at staten blir med på å bidra med sitt bidrag for å få bygget banen, sier Fjeldstad.

Bybanen til Åsane i Bergen vil ifølge anslagene koste rundt 21 milliarder kroner. Det er 3,3 milliarder kroner mer enn det kommunen anslo i fjor. Rundt 2 milliarder av kostnadsøkningen skyldes prisvekst. Det er også lagt inn et nytt påslag for usikkerhet, skriver Bergensavisen. Byggestart blir trolig i 2024/2025.

Fredag ble det også kjent at Riksantikvaren har vurdert Bergen kommunes reviderte planforslag og godtar nå at Bybanen går gjennom middelalderbyen og over Bryggen.

Byrådet i Bergen tar sikte at bystyret skal behandle Bybanen i bystyremøtet 31. mai. Deretter skal byrådsleder Rune Bakervik (Ap) og byutviklingsbyråd Ingrid Nergaard Fjeldstad (V) møte samferdselsministeren i Oslo 2. juni sammen med representanter fra Vestland fylkeskommune.

Prosjektet består av 12,7 kilometer med bane, 5,7 kilometer nye tunneler, 14 holdeplasser og 13 kilometer stamsykkelvei. Banen skal i utgangspunktet gå fra Kaigaten i Bergen sentrum til Vågsbotn i Åsane.

(©NTB)

Flere nyheter: