Hotellansatte vant fram i Høyesterett i tips-strid
Hotellansatte ved Oslo Plaza og Bristol vant fram i Høyesterett. Arbeidsgiver kan ikke gjøre trekk i arbeidstakernes tips, slår Høyesterett fast.
Arbeidsliv: Bakgrunnen er at arbeidsgivere i 2019 fikk ansvar for å rapportere inn og trekke forskuddsskatt av pengene de ansatte fikk i tips av kundene.
Hotellene valgte derfor å gjøre trekk i tipsen for å dekke blant annet arbeidsgiveravgift og utgifter til å administrere tipsordningen. Ansatte på Hotel Bristol i Oslo og Oslo Plaza Hotel saksøkte i 2021 arbeidsgiveren for ulovlige trekk i tips. De tapte saken i tingretten, men vant fram i lagmannsretten.
– Høyesterett tar utgangspunkt i at gjestenes tips ikke er en ytelse til arbeidsgiveren, men en påskjønnelse og en betaling til arbeidstakerne. Arbeidstakerne har krav på å få utbetalt tipsen, heter det.
To arbeidstakere som inngikk arbeidsavtaler etter at trekkordningen ble innført, kan heller ikke ansees bundet av ordningen, slås det fast.
– Høyesterett har lagt til grunn at tips er noe gjestene gir til de ansatte som en ekstra belønning og som skal gå utenom den vanlige lønnen. Dette er et viktig prinsipp, der hotell- og restaurantarbeidere nå endelig har vunnet fram, sier advokat i Parat, Sigurd Øyvind Kambestad, som førte saken for Høyesterett.
Arbeidsgiverne anket deretter til Høyesterett, som nå har slått fast at hotellene ikke hadde rett til å trekke fra tipsen for å dekke inn egne kostnader.
Parat har representerer sine medlemmer på Oslo Plaza Hotel, det samme har LO/Fellesforbundet gjort for sine medlemmer på Hotel Bristol.
(©NTB)