Haugesund jubler over digital reklame – samme selskap ble kjeppjaget ut av Bergen
Reklamegiganten Clear Channel preger nå bybildet i Haugesund med digital reklame. Samme selskap ble kjeppjaget ut av Bergen for 15 år siden etter et folkeopprør mot visuell forurensing.
Haugesund/Bergen: En av Norges største aktør innen utendørsreklame, Clear Channel, vant tidligere en anbudskonkurranse for reklamefinansierte bymøbler i Haugesunds gater. En del av kontrakten var å modernisere reklameflatene fra statisk til digitalt.
Positiv kommune
Svein Erik Schmall, seksjonsleder i teknisk enhet i Haugesund kommune, ser ifølge Kampanje overgangen til digitale skjermer som en effektivisering av tidligere analoge skjermer i sentrum. Dette digitale skiftet vil spare tid og ressurser samtidig som det er mer miljøvennlig, mener Schmall.
Bergen sa nei
Undertegnede tok en prat med Tina Åsgård, som den gang satt i Bystyret for SV.
– Da selskapet forsøkte å inngå en kontrakt med Bergen kommune for 15 år siden oppstod det et folkeopprør mot selskapet, noe som førte til at politikerne snudde i saken. Bakgrunnen var at kulturlivet, bergenserne, politikerne og til og med kirken mente digital reklame ville føre til visuell forurensing av byen, sier Tina Åsgård til Radio Haugaland torsdag formiddag.
Åsgård forteller videre at retten den gang kom fram til at det er kommunen som bestemmer, og at et stort internasjonalt selskap ikke kan kreve tilgang til byrommet. Etter hvert ble det politisk enighet på tvers av partiene om å terminere avtalen. Tidlige Byrådsleder Monica Mæland (H) var svært lettet over utfallet av saken.
Mener kommuner selger det offentlige rom
– Folk bør tenke på at når kommuner inngår slike avtaler, selger de det offentlige rom til en multinasjonal gigant. Selskapet oppførte seg på en ekstrem bøllete måte og nesten det hele politiske miljøet i Bergen fikk avsmak for selskapet, sier Åsgård.
På spørsmål om selskapet nærmest ble kjeppjaget ut av byen, svarer Åsgård kontant:
– Ja, til slutt ble de kjeppjaget fra Bergen.
Bakgrunn
Etter et stor folkeopprør forkastet Bergen kommune avtalen og ble saksøkt av Clear Channel. Reklamebyrået krevde fem millioner kroner i kompensasjon for utgiftene de hadde under kontraktarbeidet. I stedet måtte Clear Channel punge ut med 88.800 kroner til Bergen kommune i saksomkostninger.