Menu
Forbrukerrådet er lei av at det jukses med førpris og jo-jo-prising. De mener at førprisen bør utvides til 60 dager, og eventuelt at et minimum med antall produkter må være solgt til førprisen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Folk er mettet – black friday har ikke lenger samme effekt

Folk tror ikke lenger på et kupp under black friday. Tilliten til butikkene har falt skarpt etter all påtrengende reklame og kunnskap om at priser ofte er skrudd opp i forkant, ifølge Forbrukerrådet.

Av NTB | 23.11.2025 09:19:47

Kultur og underholdning: – Næringen har skutt seg selv i foten, mener fagsjef for forbrukerrettigheter Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Han tror at såkalt tilbudsfatique har rammet handelsnæringen og butikkene etter at black friday, som historisk gjaldt bare én handledag, nå er utvidet til å omfatte hele november, med black friday, black week og så videre.

– Når enkelte handledager vannes ut som dette, vil folk fort miste lysten på å handle. Folk blir mettet, sier han og legger til at årsaken trolig også henger sammen med en fallende tillit.

Black friday er fredag 28. november. Samtidig utvider flere butikker til en black friday weekend eller en black week. Noen har til og med tilbud i hele november, som avsluttes med en såkalt Cyber Monday 1. desember. Og deretter starter julehandelen.

Forbrukerekspert og forsker Alexander Schjøll ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO på Oslo Met, er enig i at det kan være en utmattelse hos forbrukeren.

– Mange mener at prisene ikke er så bra. Forbrukeren jakter ikke på kupp. De som vet hva de vil ha, er orientert om prisene. De går ikke på måfå, sier han.

Samtidig vet vi at folk har bedre råd nå. Hovedorganisasjonen Virke sier i sine prognoser at vi kommer til å handle for 150 milliarder kroner i november og desember.

Det er voldsomme beløp som går unna i butikkene før jul. I snitt vil hver enkelt av oss bruke 26.700 kroner, mens en husholdning på to store og to små vil bruke over 100.000 kroner.

– Vi ser det er flere som sjekker på forskjellige produkter i disse dager. Derfor vil jeg ikke si at det er en allmenn tretthet, sier forbrukeranalytiker Isabella Ahmadi i Prisjakt.

Men akkurat som Forbrukerrådet ser Prisjakt at prisene på en rekke produkter øker nå i november. Deres overvåking viser at 14 prosent av produktene har økt med 10 prosent eller mer. Den gjennomsnittlige prisøkningen på disse produktene var på 37 prosent.

Ahmadi kan for øvrig fortelle at det vi er mest interessert i akkurat nå, er mobiltelefoner, TV-er, jakker, hodetelefoner og parfymer.

Regelverket er i dag sånn at butikkene må ha hatt førprisen i 30 dager før de kan sette ned prisen og markedsføre produktet som «på salg». Imidlertid har man sett at flere skrur prisene opp en måned i forkant av black friday. Dermed kan den justeres ned til normalpris, men samtidig selge varen som «på salg».

Forbrukerrådet er lei av at det jukses med førpris og jo-jo-prising. De mener at førprisen bør utvides til 60 dager, og eventuelt at et minimum med antall produkter må være solgt til førprisen.

– Når EU-regelverket skal revideres, vil rådet spille dette inn, sier Iversen i Forbrukerrådet.

Postnord, Finans Norge og Telia er blant selskapene som bare de siste dagene har advart mot falske eposter og SMS-er i tilknytning til black friday og helt fram mot jul.

– Julehandelen og black friday er høysesong for svindel. Når vi vet at nordmenn handler mer på nett enn noen gang, er det også gullgruve for svindlerne. Vær skeptisk, og sjekk alltid avsender før du klikker, sier sikkerhetssjef Nils Engevold i Postnord.

Trenden viser at det er mest netthandelsvindel, investeringssvindel og telefonsvindel. Leder Gry Nergård for Fagutvalg Antisvindel Bank (FAB) i Finans Norge sier at svindlerne utvikler stadig nye metoder for å tappe folks bankkontoer.

– Tidligere år har vi sett en voldsom økning av svindelsamtaler i november og desember, og det ser vi i sammenheng med shoppinghøytider som Black Week og julehandelen, sier svindelekspert Øivind Kristiansen i Telia.

Forbrukerrådets undersøkelse viser at kun 25 prosent planlegger å handle på black friday, en nedgang fra 33 prosent i fjor. Blant de spurte sier 8 av 10 at de ikke stoler på at førprisene som de næringsdrivende oppgir, stemmer. 20 prosent forteller at de har hatt en negativ kjøpserfaring og har følt seg lurt.

Nettjenesten Prisjakt kan fortelle at det er stor interesse for å sjekke priser. Her kan man sjekke prisutviklingen to år tilbake og samtidig sammenligne prisene i alle butikkene samtidig.

Black fridays negative klang er muligens farget av all svindelen som har blomstret opp.

(©NTB)

Flere nyheter: