Menu
Det norske drosjemarkedet tjener mindre penger enn før koronapandemien, mens antallet drosjeløyver er mer enn doblet. Illustrasjonsfoto: Aleksander Andersen / Scanpix

Det blir flere taxier – men de tjener mindre

Det norske taximarkedet tjener mindre penger enn før koronapandemien, mens antallet drosjeløyver er mer enn doblet.

Av NTB | 22.05.2023 09:09:05

Medisin og helse: Det viser en rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI), som er finansiert av blant annet Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Norges Taxiforbund, Fafo og TØI, skriver FriFagbevegelse.

I 2019 omsatte drosjenæringen for nesten 8,5 milliarder kroner. I koronaåret 2020 falt omsetningen til drøyt 5,8 milliarder kroner, før det i 2021 steg med omtrent 1,1 milliarder kroner fra det bunnivået.

Til tross for omsetningsfallet, har antall drosjeløyver økt kraftig. Før regjeringen Solberg liberaliserte drosjenæringen i 2020, var det omtrent 8000 drosjeløyver på landsbasis. I mai 2021 er antallet 18.216 løyver.

Dag-Einar Sivertsen, som er forbundssekretær i Fellesforbundet, er ikke overrasket over funnene i rapporten.

– Jeg har jo lyst til å si «hva var det vi sa». Det rapporten sier er helt i tråd med den frykten vi hadde for effekten av frislippet i drosjebransjen. Vi har fått flere deltidskjørere og forverret arbeidsforhold, sier Sivertsen til FriFagbevegelse.

(©NTB)

Flere nyheter: