Boikott av amerikanske varer: Ekspertene tviler på effekten
Forbrukerboikott kan ha symbolverdi, men ekspertene mener den økonomiske effekten er begrenset, men alternativene er mange.
Av Egil M Solberg | 28.03.2025 09:37:25
Boikott: En Facebook-gruppe for boikott av amerikanske varer har vokst til 19.000 medlemmer, og Erna Solberg oppfordret nylig til å kjøpe europeisk.
Men økonomiprofessorer advarer om at en norsk boikott vil ha liten økonomisk effekt.
Professor Tor W. Andreassen mener at boikotter kan fungere dersom de er store og godt organiserte, men at eierskap ofte er uklart.
Professor Karen Helene Ulltveit-Moe advarer mot handelsrestriksjoner, mens Forbrukerrådet påpeker at forbrukere sjelden har oversikt over hvem som eier hva.
Dagligvarekjedene ser foreløpig ingen salgsendringer, og Freia opplever ingen nedgang, selv om de eies av amerikanske Mondelēz.