LIVESENTER
Menu
I 2008 ble gebyret for å kjørte uten bilbelte økt til 1.500 kroner. Påbudet begynte også å gjelde for drosjesjåfører.– Hensikten med gebyrøkningen er ikke å få inn mer penger til statskassen, men å få flere til å bruke bilbelte og dermed redde liv samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) den gangen. Foto: Morten Holm / NTB

Bilbelte ble påbudt for 50 år siden

Bilbelte ble obligatorisk for alle i forsetet for 50 år siden. En mindre andel bruker likevel ikke bilbelte i dag. I fjor omkom 38 prosent som var uten belte.

Av NTB | 15.09.2025 12:55:19

Økonomi og næringsliv: Da bilbelte ble påbudt i Norge i 1975, var det et sanksjonsfritt påbud. Men i 1979 ble det litt strengere. Da kunne man få et gebyr på 200 kroner. I dag er gebyret på 1.500 kroner.

– Vi har stadig blitt flinkere til å bruke bilbelte, sier UP-sjef Knut Smedsrud i en pressemelding.

Ferske tall fra Statens vegvesen viser at nærmere 97 prosent av personbilførere og forsetepassasjerer bruker bilbelte. 86 prosent av dem som fører tung bil, bruker belte og 70 prosent av busspassasjerene.

Likevel viser tall for 2024 at 38 prosent av dem som omkom i trafikken, ikke brukte bilbelte eller brukte det feil.

-Vi ser dessverre at feil eller manglende bruk av bilbelte er en faktor som kan føre til fatale konsekvenser i trafikken. Som sjåfør er det ditt ansvar å sikre at alle i bilen bruker bilbelte og at de bruker det riktig. Dette gjelder spesielt for alle barn og unge under 15 år, sier Smedsrud.

De første trepunktsbeltene ble utviklet av en ingeniør hos Saab og Volvo. Det ble blant annet montert i Volvo PV-er. Den eldste politibilen i kjøreparken til UP er en Volvo PV (1962) med nettopp disse trepunktsbeltene.

(©NTB)

Flere nyheter: