Aschehoug-sjef beklager falske leserinnlegg
Konsernsjef Mads Nygaard i Aschehoug beklager at forlaget skrev falske leserinnlegg til VG og Aftenposten som ledd i markedsføringen av Helga Flatlands nye bok.
Kultur og underholdning: – Aschehoug beklager uforbeholdent. Vi hadde det vi mente var en original idé for å skape engasjement rundt en bok. Men det fungerte, som alle har sett, ikke etter hensikten, skriver Nygaard i en epost til Medier24.
Leserinnleggene var sendt til psykologene Frode Thuen, Sissel Gran og Catrin Sagen. De innsendte spørsmålene var ikke fra reelle personer, men et stunt fra Aschehoug.
– Derfor var det vi i forlaget som hjalp dem med å skrive inn spørsmål til samlivseksperter, med Helga Flatlands samtykke, sier forlagssjef Nora Campbell til VG.
Både VG og Aftenposten har avpublisert innleggene.
– Aschehoug har lurt Frode Thuen og ført Aftenpostens lesere bak lyset. Det er synd at et stort norsk forlag bruker metoder som er egnet til å skade tilliten til det offentlige ordskiftet, skriver Eilertsen i en kommentar.
Nygaard erkjenner feilen:
– Det faktum at stuntet oppfattes å utfordre viktige prinsipper med hensyn til tillit og sannferdighet, viser at vi i forlaget gjorde en feilvurdering.
I tillegg har forlaget sendt inn ytterligere tre innlegg til spaltene Foreldrekoden ved psykolog Hedvig Montgomery og Sexlivet ved sexolog Anders Abraham Røyneberg. Disse innleggene har ikke blitt publisert.
Aftenpostens sjefredaktør Trine Eilertsen kritiserte stuntet kraftig.
I løpet av torsdag har forlaget informert Aftenposten om flere innlegg. Det gjelder blant annet ett innlegg som ble publisert i spalten Foreldreliv og psykologspesialist Line Marie Warholm. Innlegget er nå avpublisert, opplyser avisen.
(©NTB)