Menu
Kansas Chiefs' wide receiver Mecole Hardman jr. feirer etter sin kampavgjørende touchdown mot San Francisco 49ers i Superbowl. Årets utgave var den mest sette noensinne, ifølge CBS. Foto: George Walker IV / AP / NTB

Årets Super Bowl ble tidenes mest sette TV-program i USA – fikk drahjelp av Taylor Swift-effekten

123,4 millioner mennesker så Super Bowl-oppgjøret mellom Kansas City Chiefs og San Francisco 49ers på TV og strømmetjenester. Det vara amerikansk TV-rekord.

Av NTB | 13.02.2024 13:52:30

Sport: Kampen ble ikke bare den mest sette Super Bowl-kampen noensinne, men også til det mest sette TV-programmet i USAs historie.

Til sammen var det utrolige 202,4 millioner seere som fikk med seg deler av kampen.

Fjorårets Super Bowl ble sett av 115,1 millioner. Der var ny rekord for Super Bowl den gangen. Da var det 183,6 millioner som så deler av kampen.

Tallene fra medieforskningsselskapet Nielsen viser at fjorårets tall ble grundig slått denne gangen.

Tallet omfatter personer som så kampen på CBS eller Nickelodeon i USA og via strømmetjenester som Paramount+ og NFL+. Det inkluderer ikke folk som så kampen i fellesskap på restauranter eller barer.

Kampen ble vunnet av Kansas City Chiefs, som med det ble Super Bowl-mestere for andre år på rad og tredje gang på fem år.

Det hjalp godt for TV-tittingen at Kansas Citys Chiefs-spilleren Travis Kelce er kjæreste med sangeren og låtskriveren Taylor Swift. Hun var blant dem som så kampen, og det var nok mange som håpet å se bilder av henne.

Det gjorde nok også sitt at det er tatt i bruk en ny metode for å regne ut antallet seere.

(©NTB)