Menu
Smykkedesigner Cathrine Børter fra merket Pearl Octopuss.y står bak årets sløyfe. Foto: Stephanie Sikkes / Kreftforeningen/ Brystkreftforeningen / Handout / NTB

Årets rosa sløyfe rives ut av butikkene

Etterspørselen etter årets rosa sløyfe fra Kreftforeningen er enorm. Flere steder er utsolgt for sløyfen allerede.

Av NTB | 17.10.2024 00:59:13

Medisin og helse: – Den rives ut av butikkhyllene, og i vår egen nettbutikk har den vært utsolgt. Vi jobber hele tiden med å få inn flere, men på kort tid blir det utsolgt på nytt, sier generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross i Kreftforeningen.

I år er det smykkedesigner Cathrine Børter bak smykkemerket Pearl Octopuss.y som har designet sløyfen. Børter har selv et personlig forhold til kreftsykdommen. Hennes mor har hatt brystkreft.

− Det gikk heldigvis bra med mamma. Sløyfen jeg har laget er en hyllest til alle dem som er berørt av sykdommen, og det er veldig stas at så mange liker den, sier hun.

Dette er ellevte år på rad at en designer utformer sløyfen.

− Vi får stadig høre om steder som er tomme. Disse rekordene er på et helt nytt nivå. Dette betyr så mye, for hver eneste sløyfe bidrar til forskning på brystkreft, sier Ross.

Hvert år i oktober bærer folk i mange land rosa sløyfe for å vise sin støtte til brystkreftrammede. Inntektene fra salget går til forskning.

I Norge lever nesten 60.000 med en brystkreftdiagnose. Gjennom 25 år har Rosa Sløyfe-aksjonen i Norge bidratt med 465 millioner kroner til brystkreftsaken, blant annet gjennom salg av sløyfen, opplyser Kreftforeningen.

(©NTB)

Flere nyheter: