Menu
Aleksander Aamodt Kilde gikk i sikkerhetsnettet i Wengen. Foto: Alessandro Trovati / AP / NTB

FIS-styret vedtok nytt sikkerhetsgrep etter Kildes skrekkskade

Styret i Det internasjonale ski- og snøbrettforbundet besluttet fredag at det blir påbudt å kjøre med airbag for fartskjørerne i alpinsirkuset neste sesong.

Av NTB | 08.11.2024 18:29:18

Sport: Vedtaket, som bekreftes av FIS, ble løftet opp allerede på alpinkomiteens møte i slovenske Portorož i vår. Det er imidlertid styret som endelig kan vedta endringen. Den formaliteten falt på plass fredag.

Selv om airbag-løsningene nå blir obligatoriske, kan det innvilges unntak av de nasjonale særforbundene i tilfeller der utstyret ikke passer til en utøver. Slike unntak må begrunnes i at airbagen «begrenser bevegelsen på en måte som ikke er trygg».

– Innføringen av airbags er en del av en bredere tilnærming (til utøvernes sikkerhet) som involverer alle faktorer som kan minimere risikoen for alvorlige skader: Fra kunnskap knyttet til værforhold og løypeoppsett til utstyr som kuttsikkert undertøy og smartere bindinger, sier FIS-generalsekretær Michel Vion i en uttalelse.

Aleksander Aamodt Kilde var blant dem det gikk hardest utover. Nordmannen smalt i sikkerhetsnettet i Wengen og pådro seg blant annet et svært stygt og potensielt karrieretruende kutt i leggen.

I etterkant har han også slitt med en gjenstridig skulderskade.

Airbag-løsningene som nå skal benyttes av alle ble opprinnelig utviklet for motorsykkelførere, men er redesignet for å være tilpasset alpinister. Et intrikat system av sensorer kommuniserer med en GPS-enhet 1000 ganger i sekundet, og avdekker når en utøver er i ferd med å krasje. Da aktiveres kollisjonsputen.

Målet ble da beskrevet som å gjøre slikt tøy obligatorisk om ett år.

I et intervju med NTB i mai uttrykte den norske landslagsalpinisten Adrian Smiseth Sejersted skepsis til grepene som nå tas.

– For meg personlig betyr det veldig lite. Jeg har som alle andre hatt mulighet til å kjøre med airbag og kuttsikkert de siste årene, men det har ikke vært viktig nok for meg til å bry meg, sa han den gangen.

Sejersted ba i stedet alpintoppene i FIS vurdere fartsdresser som slipper inn mer luft. Det pekte han på som et enkelt tiltak for å få ned farten og redusere skaderisikoen.

En rekke toppalpinister pådro seg alvorlige skader sist vinter. Det skapte et fornyet fokus på sikkerheten til utøverne.

Etter vårmøtet i slovenske Portorož kom i tillegg FIS med en sterk oppfordring til utøverne om å bruke kuttsikkert undertøy fra og med denne sesongen.

(©NTB)

Flere nyheter: