Radikale endringer i Formel 1: Lettere og mindre biler fra 2026
Store omveltninger er på vei i Formel 1. Bilene skal foran 2026-sesongen ned i størrelse og veie 30 kilo mindre.
Sport: Det internasjonale bilsportforbundet (FIA) slapp høydepunktene fra det nye regelverket i Montréal torsdag. I helgen kjøres Canadas Grand Prix i storbyen.
Målet med neste generasjons Formel 1-biler er å gjøre dem smidigere og øke batterikraften med nesten 300 prosent. FIA mener det vil gjøre Formel 1-sporten mer bærekraftig.
– Vi har sammen jobbet for å produsere en bil som er riktig for framtiden på elitenivå. Vi tror vi har nådd det målet, sier FIA-president Mohammed bin Sulayem.
Han omtaler regelendringene som «unike».
En annen nøkkelendring er at DRS-funksjonen forsvinner og blir erstattet av et manuelt overstyringssystem. I dag kan førere i gitte soner åpne bakvingen dersom de er maks ett sekund bak bilen foran seg. Hensikten er å kunne få økt fart til å gjøre en forbikjøring.
I framtiden kan man prøve å kjøre forbi en konkurrent ved å bruke batterikraft.
– Som med DRS vil logikken være den samme. Er jeg nær nok en annen bil, vil jeg få en ekstra mengde energi for den ene runden. Den kan jeg bruke slik jeg vil, forklarer Jan Monchaux, som er en av FIAs tekniske direktører.
Forrige gang reguleringene var gjennom en større overhaling, var i 2022. Max Verstappen har vunnet de tre siste VM-titlene som Red Bull-fører. Nederlenderen leder også årets mesterskap.
De nye reglene vil bli ratifisert av FIA-styret 28. juni.
Fra 2026 skal F1-bilene være mindre i størrelse og vekt. Sjudobbelt verdensmester Lewis Hamilton (39) har gjentatte ganger klaget over at dagens biler er altfor tunge.
I 2026 vil det være ti lag og seks motorprodusenter (Ferrari, Mercedes, Renault, Honda, Audi og Red Bull Ford) i Formel 1.
(©NTB)