EU-parlamentet vil ha kraftige utslippskutt i tungtransporten
EU-parlamentet går inn for å kutte utslippene i tungtransporten med 90 prosent innen 2040. Fra 2030 skal alle nye bybusser være elektriske.
Økonomi og næringsliv: Tirsdag gikk forslaget som setter nye utslippsstandarder for lastebiler, busser og andre tunge kjøretøy gjennom i parlamentet.
Parlamentarikerne går inn for å kutte utslippene med 45 prosent innen 2030, 65 prosent innen 2035 og 90 prosent fra 2040.
– Tungtransporten står for en firedel av alle utslippene innen transportsektoren, sier Bas Eickhout fra De grønnes partigruppe i parlamentet.
Etter en opphetet debatt om hva slags drivstoff som skal defineres som karbonnøytrale, ble parlamentet enige om at definisjonen skal omfatte både bidrivstoff, hydrogen, e-drivstoff.
Det blir anslått at tiltaket vil hindre at mer enn 1,8 milliarder tonn CO2 blir sluppet ut i atmosfæren.
Militære kjøretøyer, brannbiler og andre offentlig tjenestekjøretøyer får unntak fra regelverket.
– Byer som har investert i biodiesel og infrastruktur rundt dette, får fem års utsettelse, opplyser Eickhout.
EU-parlamentet skal nå forhandle med Ministerrådet før et endelig vedtak er på plass.
Når det er klart, starter prosessen med å innføre regelverket i Norge. Transport er et av virkeområdene i EØS-avtalen.
Dagens regulering blir nå utvidet til også å omfatte semitrailere, store og mindre lastebiler, bybusser og andre former for tunge kjøretøy, opplyser han.
Derimot må alle nye bybusser være utslippsfrie, det vil i praksis si elektriske, fra 2030.
(©NTB)