Meta lanserer Twitter-rivalen Threads
Facebook-eieren Meta lanserte onsdag sin nye app Threads som ser ut til å ha som mål å bli en konkurrent til Elon Musks Twitter.
Politikk: Appen framstilles som en tekstbasert versjon av Metas bildedelingsapp Instagram, som ifølge Meta tilbyr «et nytt rom for oppdateringer i sanntid og offentlige samtaler». Thread betyr tråd på norsk.
Appen ble aktivert etter midnatt natt til torsdag i Storbritannia og et hundretall andre land, inkludert USA, i Apples og Google Androids app stores. Men ikke i EU som har strenge regler for datavern.
Fire timer etter at appen var aktivert, hadde 5 millioner mennesker tegnet seg som brukere, ifølge Meta-sjef Mark Zuckerberg som ligger i nærmest personlig rivalisering med Musk.
– La oss gjøre dette. Velkommen til Threads, skrev Zuckerberg i sin første melding på den nye tjenesten.
Brukerne tilbys mikroblogging på lignende måte som Twitter, noe som tyder på at Meta vil utfordre Twitter direkte etter en serie upopulære endringer i Twitter siden Musk tok over.
Funksjonen, som har vært gratis, lar brukere organisere kontoene og listene de følger i flere rekker i samme nettleservindu, slik at det blir lettere å overvåke mange kontoer samtidig.
Blant annet som følge av slike innskrenkninger har selskapet slitt med frafall av annonsører etter at Musk tok over.
De to milliarder Instagrambrukerne kan logge på med sine eksisterende brukernavn og følge de samme kontoene på den nye appen, mens nye brukere må opprette en Instagram-konto.
Meta har informert datavernkommisjonen i Irland, der Meta har sitt EU-hovedkvarter, om at de ikke har planer ennå om å lansere tilbudet i EU, og appen var torsdag ikke tilgjengelig i land som Tyskland og Frankrike..
De siste dagene har Musk innført en midlertidig grense på hvor mange Twitter-meldinger brukere kan lese om dagen, og mandag kveld kunngjorde selskapet at Tweetdeck-funksjonen skal legges bak betalingsmur.
I Threads er det knapper til å like, dele eller sitere en «thread» (tråd), og det vil framgå hvor mange likes en melding får. Hver melding er begrenset til 500 bokstaver, mer enn Twitters 280, og det kan legges inn lenker, bilder og videoer på opp til fem minutter.
Det er imidlertid bekymring for beskyttelse av brukerne siden Threads samler store mengder personlig informasjon, blant annet helseopplysninger, finanskontakter, søkehistorikk og stedsdata..
(©NTB)