Dette vet vi om gigantskipet som kommer til Oslo
Dimensjonene er gigantiske på USAs nyeste hangarskip, som onsdag kommer til Oslo. Bare de fire propellene veier 30 tonn hver.
Politikk: USA er i ferd med å fornye hangarskipene sine, og først ut fra den nye generasjonen er USS Gerald R. Ford, som kommer til Oslo denne uken. På sikt er planen å lage ti skip i den nye klassen, som gradvis skal erstatte eldre skip.
– Det er det første nye designet på hangarskip på over 60 år. Og det er fantastisk, sier kaptein om bord, Rick Burgess, til NTB.
Representanter for norsk presse fikk mandag denne uken besøke ham om bord på hangarskipet. Inne på i representasjonskontoret hans henger flagget som ble brukt til å drapere kisten til navnefaren til skipet – tidligere president Gerald R. Ford.
Ford tjenestegjorde selv i marinen under andre verdenskrig, på hangarskipet «Monterey», og det er presidentens familie som har donert eiendeler til kontoret.
Byggingen av det nye skipet startet allerede i 2009, og i 2013 ble det døpt. Prislappen var på 13,3 milliarder dollar – noe som med dagens kurs tilsvarer 145 milliarder kroner.
USS Gerald R. Ford er 333 meter langt. Bredden er på 41 meter ved vannlinjen, mens flydekket er 78 meter bredt. Toppfarten til skipet er på over 30 knop.
De fire propellene i bronse veier 30 tonn hver og er 6,4 meter i diameter.
2. mars 2017 kom USAs daværende president Donald Trump om bord for å holde en seremoni hvor skipet offisielt ble satt i tjeneste.
– Dette er amerikansk arbeidskraft på sitt største, beste og fineste. Amerikanske arbeidere er de beste i verden. Dette krigsskipet, og alle som jobber på det, bør være en kilde til felles stolthet for hele nasjonen, sa Trump og viste tommelen opp.
I fjor høst var skipet ute på sitt første oppdrag. På ettermiddagen 2. mai i år, forlot skipet marinebasen i Norfolk i USA og dro ut på sin første operative tokt noensinne. Ferdens første stopp er i Oslo denne uken.
De siste dagene har skipet seilt i Nordsjøen og fikk mandag besøk av norske regjeringsmedlemmer og forsvarssjefen. Det er uvisst hvor skipet kommer til å være utplassert framover, men det tilhører den amerikanske marinens sjette flåte, med ansvar for Europa og Afrika.
Vekten på skip beregnes ut ifra hvor mye vann det fortrenger (deplasement), og når hangarskipet er fullastet, er denne på 100.000 tonn.
Mannskapet er på 4.539, ifølge de offisielle tallene.
Blant dette er 2.700 mannskap på selve fartøyet, mens resten i stor grad er knyttet til flyoperasjonene. Fra broen styres både skipsnavigasjonen og flytrafikken.
Ifølge den amerikanske marinen er det innført 23 forskjellige typer ny teknologi om bord, som skal øke kampkraften og forsvarsevnen, og samtidig kutte driftskostnader.
Den nye Gerald R. Ford-klassen erstatter Nimitz-klassen av hangarskip.
– Skipet er enormt forskjellig fra Nimitz-klassen, som vi har brukt de siste 60-årene. Dette er vår første utplassering og vår første mulighet til å trene med noe av den nye teknologien. Det er veldig fint å være her i Nordsjøen, det er noe vi ikke har fått gjort mye av de siste årene, sier kapteinen til NTB.
Blant de nye funksjonene på skipet, er en elektromagnetisk katapult som brukes for å sende flyene av gårde. Tidligere ble det brukt dampkatapulter.
* 11 våpenheiser, som kan frakte 11 tonn om gangen – og det raskere enn forgjengerskipene
* Et søppelforbrenningsanlegg som i snitt brenner mellom 1,1 og 1,4 tonn søppel om dagen. På denne måten blir 100 kilo søppel redusert til ett kilo aske
* Frisør, tannklinikk, og fullt utstyrt sykestue
* Flere butikker og en Starbucks-sjappe
USS Gerald R. Ford erstatter USS Enterprise, som ble tatt ut av tjeneste i 2012.
Etter 2017 har skipet vært inne i en omfattende testperiode. Blant annet har det blitt gjort flere undervannseksplosjoner tett på skroget for å se om det tåler trykket.
Ifølge de offisielle tallene har USS Gerald R. Ford plass til over 75 luftfartøy om bord, mens andre kilder opererer med opp mot 90 fly og helikoptre. Under dekk finner man en gigantisk hangar hvor flyene kan stues tett i tett.
Skipet er det største og trolig mest avanserte krigsskipet som noensinne er bygget. Det drives av to atomreaktorer og er dermed i prinsippet selvforsynt med energi.
Skipet har også:
(©NTB)