LO sentralt sier nei til flytoget
Selv om LOs to togforbund er positive til det nye forslaget for å redde Flytoget, sier LOs sentrale ledelse nei.
Politikk: Forslaget kom fram i et forsøk på å hindre nedleggelse foreslår Flytoget at driftsperioden utvides fra 2027 til 2033.
Kjernen i forslaget er at folk som tar Flytoget, kan gå av på stasjonene mellom eksempelvis Asker og Lillestrøm.
Tirsdag ettermiddag kunne VG skrive at både Norsk Jernbaneforbund (LO) og Norsk Lokomotivmannsforbund (LO) vil støtte en søknad om konsesjon fram til 2033, men samme kveld skriver avisen at LO sentralt ikke vil være med på at Flytogets funksjonstid forlenges fra utgangen av 2027 til 2033.
– Nei, det ønsker vi ikke. Vi mener det etter 2027 må bli opp til Vy å finne løsninger, eventuelt sammen med Flytoget, sier LO-nestleder Steinar Krogstad til avisen.
Han er derimot ikke fremmed for at de det kan bli et samarbeid mellom Vy og Flytoget, slik som regjeringen har signalisert.
– Det er fullt mulig. Det viktigste er å utnytte ressursene og kapasiteten bedre. Derfor var det avgjørende å stanse forslaget om oppsplitting av VY. Regjeringen kan nå bruke tiden for å finne de gode løsningene – i samarbeid med de ansatte og de ulike aktørene.
(©NTB)