Menu
Schibsted fikk medhold av Høyesterett om Nettbil-kjøpet. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Forbudet mot Schibsteds Nettbil-kjøp oppheves

Konkurransetilsynet mente at Schibsted ikke kunne kjøpe nettjenesten Nettbil på grunn av konkurransehensyn. Schibsted vant imidlertid fram i Høyesterett.

Av NTB | 17.02.2023 09:15:42

Økonomi og næringsliv: – Vi er utrolig glade for at denne saken nå får sin endelige avgjørelse. Saken har pågått over lang tid, og det er klart at denne usikkerheten har påvirket både Nettbils ansatte og vekstmuligheter, og hvordan Schibsted har kunnet utøve sitt eierskap i selskapet, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted.

Schibsteds kjøp av nettjenesten Nettbil ble stanset av Konkurransetilsynet etter oppkjøpet sommeren 2020. Konkurransetilsynet mente at oppkjøpet førte til at Schibsted-eide Finn.no og Nettbil ville konkurrere med hverandre.

Schibsted tok saken til retten, og lagmannsretten ga Schibsted medhold, før tilsynet anket til Høyesterett.

– Denne dommen er ikke viktig bare for oss, den er viktig for alle oppstartsselskaper som har vekstambisjoner – og for investorer som kan hjelpe dem å skalere. Nå velger vi å se framover, og vi gleder oss til sette skikkelig fart sammen med Nettbils dyktige ledelse og alle ansatte i selskapet, sier Skogen Lund.

Schibsted eier også Finn, hvor det tilbys annonsetjenester blant annet for bruktbiler. Konkurransetilsynet mente at oppkjøpet ville fjerne det økende konkurransepresset Nettbil utøver på Finn og nedla et forbud mot oppkjøpet.

Schibsted gikk til søksmål og vant fram i lagmannsretten. Konkurransetilsynet anket til Høyesterett, som nå altså har gitt Schibsted medhold og fjernet forbudet.

– Vi tar til etterretning at Høyesterett er kommet til at Finn og Nettbils produkter ikke konkurrerte med hverandre og derfor er uenig i konkurransemyndighetenes vurderinger. Vi vil nå foreta en grundig gjennomgang av dommen, sier juridisk direktør Karin Stakkestad Laastad i Konkurransetilsynet.

– Annonsetjenesten er bare en liten del av det Nettbil tilbyr. Det er også andre forskjeller på selskapenes produkter, ikke minst en prisforskjell som er betydelig, heter det fra Høyesterett.

– Dette gjør at selskapenes produkter ikke er i det samme relevante produktmarkedet. Høyesterett kan ikke se at andre forhold som Konkurransetilsynet har lagt stor vekt på, endrer på dette. Oppkjøpet vil dermed ikke hindre effektiv konkurranse. Konkurransetilsynets anke over lagmannsrettens dom blir derfor forkastet.

Det var sommeren 2020 at Schibsted overtok Nettbil, som er en nettbasert auksjonsløsning for bruktbiler som selges fra privatpersoner til bilforhandlere.

Høyesterett skriver at de legger til grunn at Finns produkt er begrenset til en rubrikkannonsetjeneste for salg av bruktbil, mens Nettbils produkt er en overtakelse av alt salgsarbeid og selve biltransaksjonen.

Flere nyheter: