Menu
Medietilsynet kritiserer Tiktok og Meta etter at de stoppet en informasjonskampanje om valget. Foto: Michael Dwyer / AP / NTB

Meta og Tiktok stoppet Medietilsynets valginformasjon

Medietilsynet har fått avvist videoer og fjernet lenker i en informasjonskampanje om kildebevissthet før stortingsvalget.

Av NTB | 23.08.2025 01:31:59

Kultur og underholdning: Både Meta og Tiktok har stoppet deler av kampanjen, som er et samarbeid mellom Valgdirektoratet, Direktoratet for sikkerhet og beredskap og Medietilsynet, skriver Tek.no.

Kampanjen skal hjelpe unge velgere å skille mellom pålitelige kilder og desinformasjon.

– At disse plattformene hindrer myndighetenes informasjon til befolkningen er problematisk, sier fungerende direktør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet.

Blant videoene som ble avvist var en der VGs ansvarlige redaktør Gard Steiro forklarer forskjellen på redaktørstyrte medier og andre kilder.

Meta stoppet også en video der Politiets sikkerhetstjeneste (PST) snakket om fremmede makters påvirkningsoperasjoner, men godkjente den etter at ord som «stortingsvalg» og «politisk» ble fjernet.

– I Norge må man kunne anvende ord som «stortingsvalg» og «politisk» uten å bli tatt ned, understreker Sekkelsten.

I tillegg til at videoer er tatt ned, er også lenker i enkelte av videoene fjernet av plattformene.

Tiktok Norge forklarer avvisningen med sine retningslinjer:

– Tiktok tillater ikke betalt politisk reklame. Retningslinjene våre er helt tydelig på at det kun er offentlige organer med ansvar for å gjennomføre valg som kan annonsere om valg eller folkeavstemninger. I Norge gjelder dette Valgdirektoratet og Sametinget, sier myndighetskontakt Kjartan Sverdrup til Tek.no.

(©NTB)

Flere nyheter: