LIVESENTER
Menu
Problemene med nødmeldingstjenesten førte blant annet til at brannvesenets 110-sentraler ikke fikk inn alle anrop på nødnummer 110. Her fra 110-sentralen til Asker og Bærum brannvesen og Oslo brann- og redningsetat på Lysaker utenfor Oslo. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Nkom gir Telenor rekordstort gebyr – 50 millioner kroner

Telenor leverte ikke nødmeldingstjenesten ved flere hendelser høsten 2024, slik de er lovpålagt, slår Nkom fast og ilegger et gebyr på 50 millioner kroner.

Av NTB | 03.07.2025 12:33:56

Ulykker og naturkatastrofer: Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) varslet allerede i februar det rekordstore gebyret på 50 millioner kroner til Telenor for flere lovbrudd knyttet til at nødnummertjenesten var nede flere ganger i fjor. Nå har Nkom fattet endelig vedtak i saken.

Sikkerhetsdirektør i Nkom, Svein Scheie sier i en pressemelding at myndigheten nøye har vurdert innspillene fra Telenor som har kommet etter varselet tidligere i år, men at de likevel finner grunnlag for å opprettholde botens størrelse.

– Det er første gang at Nkom vedtar et så høyt overtredelsesgebyr, men vi mener at lovbruddene vi har dokumentert er av så alvorlig karakter at de må få konsekvenser for selskapet.

Han sier videre at Nkom har store forventninger til Telenor som en profesjonell aktør med et viktig samfunnsoppdrag.

– Feilene vi har avdekket i tilsynsrapporten burde ikke fått de konsekvensene de fikk. Gebyrets størrelse er nært knyttet til overtredelsens alvorlighet og selskapets rolle i overtredelsen.

Tilsynet avdekket blant annet også at Telenor ikke har gjort tilstrekkelige risiko- og sårbarhetsvurderinger knyttet til lovpålagt ansvar for hele verdikjeden til nødmeldetjenesten i Norge. Selskapet har heller ikke sørget for at det er tilstrekkelig redundans, dvs. reserveløsninger, for sine tjenester.

Telenor har klagefrist til 8. september 2025.

(©NTB)

Flere nyheter: