Historisk annonsefallet for norske aviser i 2024
Annonseinntektene i norske aviser falt til et historisk lavt nivå i 2024, ifølge en fersk rapport fra Medietilsynet.
Aviser: For første gang siden 2017 ble det også nedgang i digitale annonseinntekter.
Samtidig passerte inntektene fra rene digitale abonnementer for første gang inntektene fra papirbaserte produkter. Økte brukerinntekter klarte likevel ikke å veie opp for svikten i annonsemarkedet.
Globale aktører tok hele 47 prosent av annonsemarkedet i 2024, mens norske aviser satt igjen med kun 14 prosent.
– Det er avgjørende at avisene får rammevilkår som ikke svekker deres posisjon. Tekst, lyd og levende bilder bør behandles likt når det gjelder avgifter, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Rapporten «Medieøkonomi: Økonomien i norske aviser 2020–2024» viser at 2024 ble ett av de svakeste årene siden finanskrisen.