Fagne får millionbot for «grov uaktsomhet» – rettet ikke opp feil
Nettselskapet Fagne, som sørger for strømnettet på deler av Vestlandet, er ilagt en bot på 2,5 millioner kroner for manglende oppfølging av en feil.
Økonomi og næringsliv: RME konkluderer med én eller flere personer i Fagne har opptrådt «grovt uaktsomt».
– I denne saken har Fagne gitt feilaktige opplysninger og påført kunden sin ekstra kostnader. Vi ser alvorlig på saken og varsler derfor et gebyr på 2,5 millioner kroner, sier fungerende direktør Mari Holen Christensen i RME.
RME er reguleringsmyndigheten for energi. De har behandlet en klagesak fra Statens vegvesen, som i 2022 fikk problemer med belysningen av en tunnel.
– Fagne AS opplyste flere ganger i etterkant av denne målingen feilaktig til Statens vegvesen at spenningskvaliteten var innenfor grenseverdiene, skriver RME i en pressemelding.
Først etter at Statens vegvesen leide inn konsulenter og gjorde egne målinger som viste det samme, erkjente Fagne at de selv hadde målt brudd på grenseverdiene, ifølge RME.
– Målingen fra oktober 2022 er etter Fagnes vurdering å regne som en ufullstendig måling som ikke var ment som dokumentasjon, heter det i vedtaket.
I sin kommentar til forhåndsvarselet om vedtaket, beklager Fagne at saksbehandlingen deres har medført mangelfull informasjon og oppfølging av kunden.
– Fagne opplyser at de tar avvikene på største alvor og informerer om at det fra høsten 2024 er blitt jobbet med betydelige forbedringer av deres saksbehandling av klagesaker på leveringskvalitet, heter det i vedtaket.
Selskapet viser til at de har satt i gang flere tiltak.
Fagne er et nettselskap som leverer strøm til om lag 150.000 innbyggere på Haugalandet, i Sunnhordland, indre Ryfylke og deler av Hardanger.
Fagne gjorde en måling av den elektriske spenningen i nettet på stedet, som viste for dårlig kvalitet – uten at dette ble fulgt opp i tråd med kravene, ifølge RME.
I sine merknader til behandlingen av klagen, viste Fagne til at den første henvendelsen de fikk om saken i 2022 gikk over telefon, og at selskapet kun opplevde dette som en forespørsel om «hjelp/bistand». De framholdt at de først mottok en klage på spenningskvaliteten 21. mars 2024.
(©NTB)