FrP reagerer kraftig på ny EU-avgift: – Et ran av vanlige folk
En ny EU-avgift på drivstoff kan føre til kraftig prisøkning på bensin og diesel, advarer Frps Rune Midtun fra Karmøy.
Skatter: Regjeringen har mulighet til å be om unntak, men har ikke gjort det – og varsler heller ingen kompensasjon for økte kostnader. Prisen ved pumpen kan øke med opptil 7,49 kroner per liter innen 2030.
FrP er sterkt imot innføringen og mener regjeringen svikter bilistene.
– Dette er et ran av vanlige folk, spesielt de som er avhengige av bil i hverdagen. Regjeringen burde brukt handlingsrommet sitt til å beskytte norske bilister, sier Rune Midtun i FrP.
Han kaller avgiften usosial og urettferdig:
– Dette treffer distriktene og arbeidsfolk hardest. FrP sier klart nei til nye EU-avgifter og nei til svekket norsk selvråderett. Vi må selv bestemme over våre avgifter – ikke Brussel.
Midtun etterlyser også en plan for lavere CO₂-avgift som kunne jevnet ut virkningene.
Hudfletter Senterpartiets løfter
Under sist valgkamp sa parlamentarisk leder i Senterpartiet, Marit Arnstad, sa det var uaktuelt å sitte i en regjering hvor bensinprisene ble økt til 20 kroner.
– Hun mente det vil ødelegge legitimiteten til klimapolitikken. Vedum sa i 2018 at 17 kroner var for mye. Umiddelbart etter valget så vi prisene godt over 20 kroner, og der har de vært inntil nydelig, tordner Midtun.
– Så Senterpartiets løfter var null verdt og legitimiteten til regjeringsprosjektet var borte, sier han og fortsetter.
– Vedum skulle jo være den folkelige ministeren og lytte til den vanlige mann og kvinne i gata, i stedet snudde han dem ryggen.
FrP vil fjerne veibruksavgiften og Co2-avgiften på drivstoff
Fremskrittspartiet har fremmet forslag om å fjerne både veibruksavgiften og Co2-avgiften på drivstoff, men har ikke fått gjennomslag.
– Selv om både Vedum og Støre sier de har forståelse for at prisøkningene har vært krevende for mange, tror jeg ikke de klarer å forstå hvor vanskelig den økonomiske situasjonen er for mange familier og bedrifter, sier han og fortsetter.
– Hvis de hadde gjort det, ville de redusert drivstoffavgiftene for lenge siden, sier Midtun.