Menu
Rune Midtun i FrP reagerer hardt på regjeringens siste utspill om å øke drivstoffavgiftene med 7-8 kroner literen. FOTO: RH/ E. Solberg

FrP reagerer kraftig på ny EU-avgift: – Et ran av vanlige folk

En ny EU-avgift på drivstoff kan føre til kraftig prisøkning på bensin og diesel, advarer Frps Rune Midtun fra Karmøy.

Av Egil M Solberg | 10.06.2025 01:02:35

Skatter:  Regjeringen har mulighet til å be om unntak, men har ikke gjort det – og varsler heller ingen kompensasjon for økte kostnader. Prisen ved pumpen kan øke med opptil 7,49 kroner per liter innen 2030.

FrP er sterkt imot innføringen og mener regjeringen svikter bilistene.

– Dette er et ran av vanlige folk, spesielt de som er avhengige av bil i hverdagen. Regjeringen burde brukt handlingsrommet sitt til å beskytte norske bilister, sier Rune Midtun i FrP.

Han kaller avgiften usosial og urettferdig:

– Dette treffer distriktene og arbeidsfolk hardest. FrP sier klart nei til nye EU-avgifter og nei til svekket norsk selvråderett. Vi må selv bestemme over våre avgifter – ikke Brussel.

Midtun etterlyser også en plan for lavere CO₂-avgift som kunne jevnet ut virkningene.

Hudfletter Senterpartiets løfter

Under sist valgkamp sa parlamentarisk leder i Senterpartiet, Marit Arnstad, sa det var uaktuelt å sitte i en regjering hvor bensinprisene ble økt til 20 kroner.

– Hun mente det vil ødelegge legitimiteten til klimapolitikken. Vedum sa i 2018 at 17 kroner var for mye. Umiddelbart etter valget så vi prisene godt over 20 kroner, og der har de vært inntil nydelig, tordner Midtun.

– Så Senterpartiets løfter var null verdt og legitimiteten til regjeringsprosjektet var borte, sier han og fortsetter.

– Vedum skulle jo være den folkelige ministeren og lytte til den vanlige mann og kvinne i gata, i stedet snudde han dem ryggen.

FrP vil fjerne veibruksavgiften og Co2-avgiften på drivstoff

Fremskrittspartiet har fremmet forslag om å fjerne både veibruksavgiften og Co2-avgiften på drivstoff, men har ikke fått gjennomslag.

– Selv om både Vedum og Støre sier de har forståelse for at prisøkningene har vært krevende for mange, tror jeg ikke de klarer å forstå hvor vanskelig den økonomiske situasjonen er for mange familier og bedrifter, sier han og fortsetter.

– Hvis de hadde gjort det, ville de redusert drivstoffavgiftene for lenge siden, sier Midtun.

Flere nyheter: