Kinotallene går ned verden over – europeiske kinoer holder seg best
De globale kino-tallene gikk ned med 8,8 prosent i fjor, den første kinonedgangen siden pandemien. Europeiske kinoer greier seg bedre enn i resten av verden.
Kultur og underholdning: Det fremgår av tall lagt fram av European Audiovisual Observatory (EAO) fredag i forbindelse med den pågående filmfestivalen i Cannes.
Nedgangen kommer etter flere år med bedring for kinobransjen i kjølvannet av pandemien.
– I 2024 ble det solgt 4,8 milliarder kinobilletter på verdensbasis, noe som genererte en omsetning på 28 milliarder euro, sier filmanalytiker Martin Kanzler i EAO.
– Det er 500 millioner færre billetter enn i 2023, la han til.
Europeiske kinoer greier seg bedre enn i andre deler av verden, med et kinobesøk på 75 prosent av 2019-nivået. Det europeiske kinobesøket falt bare med 1,7 i fjor. Det er to land som skiller seg ut med ekstra mange kinoer per innbygger og høyt besøk: Frankrike og Irland.
I Kina derimot, som er verdens største kinomarked, falt kinobesøket med hele 22 prosent.
– Distribusjon på tvers av regionene er fremdeles vanskelig for kinofilmer, med unntak av Hollywood-filmer, som lett kan reise over landegrensene gjennom sine distribusjonsnettverk, men også til et internasjonalt publikum, sier EAO-analytiker Manuel Fioroni.
Nær to av tre europeiske kinogjengere i fjor så en amerikansk film på kino. Av de 20 største kinosuksessene i Europa i fjor, var hele 18 av dem amerikanske filmer.
Pandemiåret 2020 ble et katastrofalt år for kinoene rundt om i verden. Siden har det globale kinobesøket vært stigende – fram til nå. Fjorårets kinobesøk ligger på 68 prosent av 2019, det siste året før pandemien.
Og det er amerikanske filmer som dominerer det internasjonale filmmarkedet, ifølge EAO.
(©NTB)