Vågslid vil verne barn mot influenser-påvirkning – varsler innstramminger
Barneminister Lene Vågslid varsler innstramminger i markedsføringsloven. Hun vil sikre barn og unge et vern mot reklame og påvirkning.
Økonomi og næringsliv: – Vi er nødt til å sikre barn og unge et godt vern mot usunn reklame og påvirkning som kan være skadelig for dem, sier barne- og familieminister Lene Vågslid (Ap) til NRK.
Hun vil legge fram forslag til innstramminger i markedsføringsloven for Stortinget «så snart som mulig». Forslaget innebærer strengere regulering av forbud mot enkelte typer reklame rettet mot barn, og strengere overtredelsesgebyr for dem som bryter markedsføringsloven.
– For meg handler dette om at vi må sikre ungene en tryggere barndom, sier hun.
En undersøkelse Norstat har gjennomført på vegne av NRK, viser at en av fem mellom 18 og 29 år har kjøpt noe en influenser eller kjendis har anbefalt de siste seks månedene.
– Barn og unge i dag blir ikke bare blir påvirket av reklame, men også av det som tilsynelatende er en komplett livsstil, sier Vågslid, og legger til:
– Og jeg er bekymret over at dette ser ut til å gjelde stadig yngre aldersgrupper.
(©NTB)